Pobierz ulotkę programu – załącznik
Celem programu Program Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą jest:
w szczególności przeciwdziałanie krzywdzeniu dzieci zarówno w świecie realnym,
jak i w Internecie;
Powyższe cele programu będą osiągane poprzez promocję i wdrożenie międzynarodowych rozwiązań systemowych, standardów w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkołach i placówkach. Standardy powstały jako adaptacja dokumentu Setting the Standard; a common approach to child protection (Ustanowienie standardów; wspólne podejście do ochrony dzieci przed krzywdzeniem), który został opracowany w 2003 r. przez międzynarodową koalicję organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony bezpieczeństwa dzieci.
Pobierz podręcznik – załącznik
Ocena szkół i placówek w ramach programu będzie bazowała na następujących standardach:
Standard I. Szkoła lub placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Standard II. Szkoła lub placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
o pracownikach – gdy jest to dozwolone przepisami prawa.
Standard III. Szkoła lub placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
w tym wolontariusze, stażyści oraz praktykanci, przechodzą szkolenie w zakresie ochrony dzieci obejmujące zapoznanie z obowiązującą w szkole lub placówce Polityką ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
i narzędzi edukacji dzieci w obszarze ochrony przed przemocą
i wykorzystywaniem oraz bezpieczeństwa w sieci i dysponuje scenariuszami zajęć oraz materiałami edukacyjnymi dla dzieci.
[1] Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. Nr 209, poz.1245).
Standard IV. Szkoła lub placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ich ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem.
są przydatne informacje na temat: wychowania dzieci bez przemocy, ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem, zagrożeń bezpieczeństwa dziecka w Internecie, możliwości podnoszenia umiejętności wychowawczych oraz dane kontaktowe placówek zapewniających pomoc i opiekę w trudnych sytuacjach życiowych.
Standard V. Szkoła lub placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
Standard VI. Szkoła lub placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.
W Programie zaplanowano następujące działania:
Odbędzie się 16 konferencji w miastach wojewódzkich. Celem konferencji będzie inauguracja projektu „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”, a także prezentacja dostępnych narzędzi edukacyjnych i metod pracy szkoły lub placówki w obszarze ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Uczestnikami konferencji będą pracownicy szkół i placówek, kuratorium oświaty, poradni psychologiczno-pedagogicznych, samorządu lokalnego, policji, wojewódzkiego zespołu koordynującego Program, organizacji pozarządowych, zespołów interdyscyplinarnych, a także przedstawiciele instytucji lokalnych.
W ramach Programu odbędą się szkolenia startowe z zakresu problematyki wprowadzania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i ustanawiania standardów. Szkolenie prowadzone będzie dla 25 grup przedstawicieli szkół i placówek.10 grup szkoleniowych zostanie zorganizowanych w Warszawie, pozostałych 15 grup w innych miastach, których wybór umożliwi spełnienie kryterium dostępności do szkolenia.
Przedstawiciele szkół lub placówek, które przystąpią do projektu, będą mogli również korzystać z tzw. szkoleń problemowych, odbywających się w różnych miastach Polski, m.in. w Warszawie. Proponowane szkolenia będą odpowiadały na potrzeby edukacyjne, wynikające ze standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, określone na podstawie wyników przeprowadzonego badania potrzeb szkoleniowych dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek. Grupy szkoleniowe, w tym także tematy poszczególnych grup szkoleniowych, zostaną dobrane w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb szkół i placówek.
Zaplanowano w sumie przeprowadzenie 480 godzin szkoleniowych. Tematyka szkoleń obejmie tematy:
Kompleksowa oferta multimedialna obejmuje prezentacje multimedialne z dźwiękiem przeznaczone głównie do pracy grupowej i pakiety e-learningowe przeznaczone głównie do pracy indywidualnej, tematycznie nawiązujące do obszarów merytorycznych. Narzędzia te będą pomocne we wdrażaniu standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Multimedialne prezentacje z dźwiękiem będą umożliwiały przeprowadzenie szkoleń dla rad pedagogicznych na dany temat. Problematyka prezentacji dotyczy tematów:
Pakiety e-learningowe będą alternatywą dla szkoleń tradycyjnych. Zostaną
one udostępnione na platformie edukacyjnej do bezpłatnego korzystania i umożliwią ukończenie szkolenia lub kursu znacznie większej liczbie osób, niż w przypadku szkoleń tradycyjnych. Będą one uzupełniały treści zawarte w prezentacjach oraz pojawią się w nich ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez użytkownika. Tematy poruszane w ramach poszczególnych modułów e-learningowych będą zgodne z tematami prezentacji multimedialnych.
Realizacja działań pozwoli na dostęp do szerokiej grupy odbiorców, ze względu na wykorzystanie rozwiązań edukacyjnych bazujących na nowych technologiach.
W ramach projektu zorganizowane zostaną 2 edycje kursu pn. Studium Przeciwdziałania Krzywdzeniu Dzieci, który będzie przygotowywał lokalnych przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji oraz liderów profilaktyki z poszczególnych województw do edukacji pracowników szkół lub placówek i pełnienia funkcji lokalnych placówek wspierających ich działania. .
W programie kursu znajdzie się problematyka dotycząca krzywdzenia dzieci, roli pracownika szkoły lub placówki w identyfikacji przemocy, interwencji i pomocy, roli szkolnych i przedszkolnych programów profilaktycznych, a także możliwych rozwiązań na rzecz bezpieczeństwa dzieci w szkole lub placówce. Kurs będzie trwać 80 godz. i realizowany będzie w formie 4 zjazdów weekendowych.
W ramach tego zadania stworzona zostanie sieć jednostek wspierających realizację projektu w innych miejscowościach. Do uczestnictwa w sieci zaproszone zostaną przede wszystkim organizacje i instytucje, które już podejmują działania na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz posiadają doświadczenie we współpracy z przedszkolami, szkołami
i placówkami w tym zakresie.
Dla gmin, szkół i placówek, które szczególnie zaangażują się w realizację programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”, zostaną zorganizowane lokalne pikniki edukacyjne dla uczniów. Pikniki organizowane będą we współpracy ze szkołami lub placówkami oraz innymi lokalnymi instytucjami, działającymi na rzecz bezpieczeństwa lub promocji zdrowia dzieci. Podczas pikników uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu profilaktyki przemocy, w tym również w Internecie, profilaktyki zachowań ryzykownych oraz poznają sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Oferta edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa dla uczniów zostanie przygotowana w formie gier i zabaw.
Portal www.chronmydzieci zostanie przystosowany do przeglądarek internetowych na urządzenia mobilne. Aplikacja mobilna będzie umożliwiała założenie konta w portalu. W założeniu odbiorcami takiej aplikacji będą rodzice uczniów, którzy będą mogli sprawdzić, czy szkoła lub placówka spełnia standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, a także przeglądać mapę szkół lub placówek certyfikowanych.
Ze względu na liczne działania przewidziane do realizacji w 2015 r. w skład zespołu projektowego wejdą: specjalista ds. współpracy ze szkołami lub placówkami, dwóch asystentów programowych wspierających organizację działań adresowanych do szkół lub placówek i profesjonalistów oraz prawnik. Proces certyfikacyjny wspierać będzie również specjalista ds. platformy – portalu edukacyjnego.
Szkoły i placówki, które spełnią wszystkie warunki, wystąpią o certyfikat. Warunkiem uzyskania takiego wyniku jest współpraca z: wojewodami, lokalnymi samorządami, wojewódzkimi zespołami koordynującymi Program, kuratoriami oświaty i innymi instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi współpracującymi ze szkołami i placówkami w zakresie poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Lista scenariuszy szkoleń
1) przedszkola i szkoły podstawowe: Scenariusz zajęć dla edukatorów pracujących z dziećmi w przedszkolach i szkołach podstawowych
2) gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych: „Nie przegraj” – profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży
3) metascenariusz dotyczący bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie: Edukacja dzieci i młodzieży na temat zagrożeń w internecie
4) standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz tworzenia polityki ochrony dzieci w placówkach edukacyjnych: Polityka ochrony dzieci przed przemocą w placówkach edukacyjnych
5) identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci: Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka
6) podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci: Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka
7) prawne aspekty ochrony dzieci przed krzywdzeniem: Prawne aspekty krzywdzenia dziecka
8) problematyka bezpieczeństwa i zagrożeń w internecie: Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online
9) przemoc rówieśnicza: Przemoc rówieśnicza
1)dzieci w wieku przedszkolnym: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15240#opisszkolenia
2)dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15241#opisszkolenia
3)dzieci z klas 4-6 szkół podstawowych: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15242#opisszkolenia
Raport z badań do pobrania załącznik