Ognik to szkolenie przeznaczone dla strażaków Państwowej Straży Pożarnej, realizowane w ramach rządowego programu Bezpieczna+ przy współpracy z Komendą Główną Państwowej Straży Pożarnej. Jego celem jest przygotowanie strażaków do prowadzenia praktycznych zajęć z dziećmi w salach edukacyjnych „Ognik”, które służą upowszechnianiu wśród młodszych dzieci bezpiecznych zachowań w sytuacji zagrożenia pożarowego. Głównymi odbiorcami programu są dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Materiały edukacyjne o tematyce pedagogiczno-psychologicznej:
Cechy rozwoju dziecka w IV-VI. Jak przebiega rozwój młodszego nastolatka.
Cechy rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym
Cechy rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Elementy psychologii społecznej
Metodyka zajęć w przedszkolu i klasach I-III
Podstawowe zasady porozumiewania się między ludźmi
Specyfika komunikowania się z dziećmi
Materiały pomocne przy aranżacji i wyposażeniu sal edukacyjnych:
logo_OGNIK
OGNIK_TABLICA_60X60CM
prezentacja_SALA_EDUKACYJA_OGNIK
Projekt_3D_SALA_EDUKACYJA_OGNIK
Materiały edukacyjne do prowadzenia zajęć z dziećmi:
Scenariusz zajęć dla dzieci OGNIKI 2017
Wstęp do scenariusza
Strażak Florek i koty-prezentacja do scenariusza zajęć
Smog w Ognikach
Prezentacja Smog czy smok
Filmy animowane dla dzieci o tematyce bezpieczeństwa pożarowego
Filmy są materiałem edukacyjnym wspierającym pracę strażaków prowadzących zajęcia z dziećmi w salach edukacyjnych „OGNIK”. Przeznaczone są dla dzieci w wieku 6–10 lat. Powstały w ramach realizacji Rządowego programu „Bezpieczna+”.
Co zrobić, gdy zapali się na kimś ubranie?
Co zrobić w przypadku wystąpienia pożaru w domu lub w szkole?
Jak zachować się, gdy pali się las lub łąka?
Znaki ewakuacyjne, podręczny sprzęt gaśniczy oraz bezpieczna i praktyczna ewakuacja
Jak skutecznie zaalarmować służby pomocnicze?
Baza wypoczynku. Każdy organizator wypoczynku zobowiązany jest zgłosić wypoczynek do kuratorium oświaty. Zgłoszenie zawiera informacje dotyczące m.in. miejsca wypoczynku, liczby uczestników, kadrze opiekuńczej, programu. Każdy rodzic może dowiedzieć się czy wypoczynek, na który wybiera się jego dziecko, został zgłoszony w specjalnej bazie danych uruchomionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej dostępnej pod adresem www.wypoczynek.men.gov.pl. Informacja o poszczególnych turnusach udostępniania jest służbom sprawującym nadzór nad bezpiecznym wypoczynkiem dzieci i młodzieży: Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Wykwalifikowana kadra to jeden z najważniejszych warunków bezpiecznego i udanego wypoczynku dzieci i młodzieży. Kadra opiekuńcza tworzy niepowtarzalną atmosferę, pozwalającą na zintegrowanie wszystkich uczestników, tworzy urozmaicony, dostosowany do potrzeb uczestników program. Liczba wychowawców musi odpowiadać liczbie uczestników wypoczynku.
Akcja „Bezpieczna Woda” jest skierowana do dzieci i młodzieży szkolnej, ale stanowi również cenne źródło informacji dla rodziców, nauczycieli i wychowawców, jak i dla całego środowiska wodniackiego. Celem akcji „Bezpieczna woda” jest popularyzacja bezpiecznego zachowania w wodzie, nad wodą oraz na wodzie podczas letniego wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej.
Akcja obejmie swym zasięgiem, w zakresie informacyjno-edukacyjnym, szkoły na terenie całego kraju, natomiast działania promocyjne skoncentrowane są na obszarach wodnych m.in. kąpieliskach, stanicach wodnych oraz marinach.
Ministerstwo Sportu i Turystyki realizuje Akcję „Bezpieczna Woda” we współpracy z Wodnym Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, Ministerstwem Edukacji Narodowej i Polską Organizacją Turystyczną, przy wsparciu Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Komendy Głównej Policji i Centrum Turystyki Wodnej PTTK.
Założeniem Akcji jest zmniejszenie liczby wypadków podczas letniego wypoczynku poprzez wykształcenie bezpiecznych zachowań wśród dzieci i młodzieży szkolnej uprawiających sporty i rekreację wodną.
Link do programu Bezpieczna Woda
Adresatami akcji „Bezpieczny stok” są przede wszystkim dzieci i młodzież szkolna jako potencjalni narciarze, ale także ich rodzice, nauczyciele oraz wychowawcy w całej Polsce.
Swoim zasięgiem akcja obejmuje całą Polskę, ale także obejmuje wszystkie wyciągi, trasy narciarskie i okolice ośrodków narciarskich w ich regionach występowania, w tym także na Suwalszczyźnie, w województwie Świętokrzyskim czy Warmińsko-Mazurskim.
Ministerstwo Sportu i Turystyki realizuje Akcję „Bezpieczny Stok” we współpracy z Polskimi Stacjami Narciarskimi i Turystycznymi przy wsparciu, Ministerstwa Edukacji Narodowej , Ministerstwa Spraw Wewnętrznych oraz TOPR i GOPR.
Założeniem Akcji jest kształtowanie świadomości i prawidłowych zachowań podczas uprawiania sportów zimowych w szczególności na stokach narciarskich i w górach wśród społeczeństwa. Zachęcamy do zapoznania się z materiałami edukacyjnymi dostępnymi na stronie www.bezpiecznienastoku.pl.
Zgodnie z art. 166 ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2015 r. poz. 827 z późn. zm.), uczniowie gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych, liceów ogólnokształcących, liceów profilowanych i techników, z wyjątkiem uczniów szkół dla dorosłych, podlegają obowiązkowi w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa. W ramach tego przedmiotu prowadzone są ćwiczenia w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Ponadto, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 757 z późn. zm.), w szkołach istnieje obowiązek edukacji w zakresie nauczania udzielania pierwszej pomocy. Przedmiotowe zajęcia realizowane są z udziałem: lekarzy systemu, pielęgniarek systemu, ratowników medycznych. Zajęcia te mogą być również realizowane przez nauczycieli posiadających odpowiednie przygotowanie, zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2009 r. w sprawie przygotowania nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy (Dz. U. Nr 139 poz. 1132). Powyższe rozporządzenie określa, między innymi zakres wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz tryb nabywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
Zgodnie z 3 powyższego rozporządzenia wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy nabywa się w ramach szkolenia uwzględniającego specyfikę zajęć edukacyjnych w zakresie udzielania pierwszej pomocy, organizowanego przez podmiot wymieniony w przepisach wydanych na podstawie art. 78 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z póżn. zm.), tj. placówkę doskonalenia nauczycieli, utworzoną zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (Dz. U. 22014 r. poz. 1041, z późn.zm.). Szkolenie realizowane jest w formie zajęć teoretycznych i praktycznych, zgodnie z ramowym planem i programem szkolenia, uwzględniającymi zakres wiedzy i umiejętności określonych w załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia. Szkolenie kończy się egzaminem z zakresu wiedzy i umiejętności objętych programem szkolenia. Osobie, która zdała egzamin, podmiot organizujący szkolenie wydaje zaświadczenie, które jest ważne przez okres 5 lat od dnia wydania.
Ponadto, przedmiotowe szkolenie może być realizowane wyłącznie w oparciu o program szkolenia, który został opracowany przez zespół ekspertów powołany przez Ministra Zdrowia i zatwierdzony przez Ministra Zdrowia. Powyższy program można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Zdrowia www.mz.gov.pl
Szkolenie przygotowujące nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych z pierwszej pomocy
http://mlodziez.pttk.pl/dla-was/konkursy/omttk-pttk
OMTTK PTTK jest konkursem, dla ambitnych młodych turystów. Składa się z siedmiu głównych konkurencji i kilku pobocznych. Sprawdzają one w sposób wszechstronny wiedzę z zakresu turystyki, krajoznawstwa, historii, terenoznawstwa, pierwszej pomocy, znajomości roślin, zwierząt i itp. Nauczyciel przygotowując uczniów do startu w OMTTK, ma możliwość przekazania im wiedzy przekrojowej, dotyczącej wielu zagadnień.
Rywalizacja odbywa się w trzyosobowych zespołach, ale dodatkowo w każdej konkurencji przyznawane są nagrody indywidualne, dla najlepszych uczestników, zdobywców najwyższych not w danej kategorii. Laureaci finału centralnego są młodymi specjalistami w dziedzinie turystyki i krajoznawstwa Polski. Rokrocznie tematyką przewodnią turnieju jest wiedza o innym województwie, gdzie na zakończenie rywalizacji odbywa się finał centralny. W roku szkolnym 2012/2013 będzie to województwo warmińsko-mazurskie. Finał konkursu odbędzie się w czerwcu 2013 roku w Elblągu.
Koordynator: Paweł Zań, główny specjalista ds. inicjatyw programowych, Zarząd Główny PTTK, ul. Senatorska 11, 00-075 Warszawa, tel. +48 22 826 22 51, wew 121, e-mail: pawelzan@pttk.pl
https://www.wosp.org.pl/uczymy-ratowac
Program nauki pierwszej pomocy skierowany do nauczycieli szkół podstawowych. Dzięki przeszkolonym pedagogom dzieci uczą się najprostszych zasad udzielania pierwszej pomocy: od prawidłowego wezwania pomocy przez telefon, po najprostsze czynności przy osobie poszkodowanej.
Koordynatorzy programu: Tomasz Matulewicz / Małgorzata Bochniak / Jacek Pawuska, tel. 22 8523214 w.5/ 22 8523215 w.5, e-mail. uczymyratowac@wosp.org.pl
Akademia Misia Ratownika
Akademia Misia Ratownika – to projekt profilaktyczny, adresowany do przedszkolaków. Celem projektu jest zmniejszenie ilości wypadków z udziałem maluchów oraz zwrócenie uwagi dorosłych na kwestię bezpieczeństwa dzieci. Projekt wprowadzany jest do każdego przedszkola poprzez specjalną Inaugurację. Jest to interaktywny spektakl teatralny, podczas którego dzieci nie tylko poznają podstawowe zasady bezpieczeństwa, ale również oswajają się z umundurowaniem służb ratownictwa. Każda grupa przedszkolna otrzymuje maskotkę Misia Ratownika oraz wyposażenie specjalnego kącika, poświęconego sprawom bezpieczeństwa. W trakcie trwania projektu, przedszkolaki otrzymują cztery listy od Misia Ratownika, a w nich zagadki, rebusy, łamigłówki i kolorowanki. Zaletą tak skonstruowanej akcji profilaktycznej jest z jednej strony jej jednorodny, spójny charakter, z drugiej zaś dużo miejsca na indywidualną kreację samodzielnych sposobów pracy z dziećmi, uwzględniających również już istniejące programy.
Program Smok Mądragon Daje Radę
Program „Smok Mądragon Daje Radę” – to edukacyjny projekt profilaktyczny, realizowany w szkołach podstawowych w klasach I-III, obejmujący szeroko rozumianą tematykę bezpieczeństwa dzieci w najbliższym otoczeniu – w domu, w szkole, na drodze czy podczas zabawy. Ta inicjatywa społeczna jest kolejnym – po projekcie „Akademia Misia Ratownika” – działaniem podjętym przez Stowarzyszenie Laboratorium Troski, na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa dzieci i zmniejszenia wypadków z ich udziałem. Akcja adresowana jest do dzieci w wieku 6-9 lat, dlatego została przygotowana w konwencji bajkowo-fantastycznej. Jest to zabawna historia przygód kosmicznych bohaterów, którzy przybyli na Ziemię z ekspedycją badawczą z tajemniczej planety Bezpieczeństwa i Rozwagi. Ich przywódcą i mentorem jest rozważny i niezwykle mądry Smok Mądragon, który wraz ze swymi kosmicznymi przyjaciółmi odkrywa pewne zaskakujące dla nich reguły życia na Ziemi, a dzieci mogą razem z nimi uczyć się i poznawać podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Kontakt: 12-623-73-81 e-mail: stowarzyszenie@laboratoriumtroski.org
Program PSIE LEKCJE – CZWORONOŻNYCH RATOWNIKÓW
Są to lekcje edukacyjne z udziałem psów poszukiwawczo- ratowniczych Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej Ochotniczej Straży Pożarnej w Kętach.Dzieci, młodzież, rodzice podczas zajęć uczą się odpowiednich zachowań wobec psów, które mogą napotkać na swej drodze. Uczymy również psiego języka, potrzeb jakie trzeba psu zapewnić oraz jak witać się z psem. Celem spotkań jest również budzenie zainteresowań wspólnego spędzania czasu z psem, opieki i pielęgnacji nad nim. Na lekcjach edukacyjnych informujemy i organizujemy pokaz pracy psów poszukiwawczo- ratowniczych. Informujemy co należy zrobić gdy w gronie rodziny, sąsiadów, znajomych zaginie bliska osoba. Informujemy co należy zrobić gdy sami zagubimy się w lesie, terenie otwartym, czy zostaniemy unieruchomieni pod gruzem zawalonego budynku. Psy uczestniczące w spotkaniach z dziećmi to labradory i border coli – psy poszukiwawczo-ratownicze, które dwa razy do roku podczas egzaminów Państwowej Straży Pożarnej przechodzą testy agresji, dlatego kontakt z naszymi psami jest bezpieczny. Zasady postępowanie z psem w domu, na spacerze, podczas zabawy i posiłków powinny je poznać wszystkie dzieci – nie tylko te, które mają w domu zwierzę. 90 % przypadków, w których pies atakuje człowieka, wynika z nieznajomości typowych psich zachowań. Wiedza ta jest potrzebna dzieciom i dorosłym by uniknąć niepotrzebnych i bolesnych doświadczeń, potrafić zachować się w sytuacjach nadzwyczajnych i kryzysowych.
Koordynator programu: Jan Wołoszyn – dowódca GPR OSP KĘTY tel. 0-516-010-781 psy-rat.gpr@wp.pl
Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.116111.pl – serwis internetowy dla dzieci i młodzieży
Serwis merytoryczny www.116111.pl umożliwia kontakt online z konsultantami.
W serwisie internetowym dzieci i młodzież mogą znaleźć w nim m.in. informacje na temat unikania zagrożeń, rozwiązywania problemów, poznać ofertę Telefonu 116 111.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
800 100 100 to bezpłatny telefon informacyjno-interwencyjny dla nauczycieli rodziców, przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
800 100 100 to numer telefonu dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w sprawach szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniów. Jego konsultanci świadczą bezpłatną pomoc telefoniczną od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.800100100.pl – serwis internetowy dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających lokalnie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
Serwisy są nieodłącznymi elementami systemu pomocy informacyjno-interwencyjnej
Chronimy Dzieci to program profilaktyki przemocy wobec dzieci, którego autorem i koordynatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Program adresowany jest do żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych i innych instytucji, działających na rzecz dzieci. Jest to pierwszy program w Polsce, promujący bezpieczne organizacje i odpowiadający na potrzeby profesjonalistów i rodziców dzieci, w zakresie wdrażania standardów bezpiecznej dla dzieci organizacji.
Ideą programu jest przyznawanie certyfikatu „Chronimy Dzieci” placówkom, które spełniają wysoki poziom standardów ochrony dzieci oraz oferują wysoką jakość programów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Celem programu jest zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, oprócz promowania wdrażania standardów, zapewnia również ofertę edukacyjno-szkoleniową, w celu podniesienia kompetencji personelu, rodziców i opiekunów w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Realizacja programu uwzględnia również dostarczenie dzieciom wiedzy na temat unikania zagrożeń oraz możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych.
Realizacja programu Chronimy Dzieci przez placówkę oznacza, m.in. że:
1. placówka posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
2. placówka chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
3. placówka dba o bezpieczny dostęp dzieci do internetu
4. placówka posiada ustalone i spisane relacje na linii dziecko-pracownik personelu
5. pracownicy placówki są sprawdzani pod kątem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
6. pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedzą jak na nie reagować
7. placówka oferuje dzieciom i rodzicom edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” 800-120-002; czynny całą dobę
Skrzydła to program długoterminowej pomocy skierowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, którzy z powodu złej sytuacji materialnej w rodzinie wymagają wsparcia w formie dożywiania w szkole, zakupu artykułów szkolnych, dofinansowania do wycieczek czy rozwoju szczególnych uzdolnień. Program polega na objęciu opieką finansową dziecka przez firmy i osoby prywatne, które zobowiążą się do wsparcia finansowego ucznia przez okres przynajmniej jednego semestru szkolnego.
Program daje możliwość wyboru formy pomocy i dopasowania jej do indywidualnych potrzeb ucznia, a także do możliwości finansowych sponsora. Szczegóły dotyczące regularności oraz wysokości wpłat można ustalać z koordynatorami regionalnymi w wybranych Caritas diecezjalnych. Do wyboru są dwa pakiety wsparcia: Skrzydła na co dzień – pakiet odpowiadający na podstawowe i niezbędne potrzeby dziecka w szkole oraz Skrzydła na przyszłość – pakiet zapewniający dziecku te potrzeby, które bezpośrednio wpływają na jego rozwój i zachęcają do zdobywania wiedzy.
Mamy też Skarbonkę Skrzydeł – to propozycja dla wszystkich, którzy chcą wesprzeć nasz program bez podpisywania długoterminowych deklaracji. Każda wpłata na konto Caritas Polska z dopiskiem „Skarbonka Skrzydeł” będzie przeznaczona na pomoc dzieciom, które nie zostały objęte stałą opieką w programie. Wpłacający może określić cel, na który mają zostać przeznaczone wpłacane środki np. obuwie, dożywianie itp.
Wakacyjna Akcja Caritas to jedna z naszych największych i najstarszych inicjatyw. Polega na dofinansowaniu wakacyjnych wyjazdów dzieci i młodzieży z rodzin, których nie stać na opłacenie kolonii czy obozów. Koszty pobytów są finansowane przez Caritas w całości lub w części – w zależności od sytuacji rodzinnej. Turnus wakacyjny trwa przeciętnie dwa tygodnie i organizowany jest w ośrodkach kolonijnych spełniających wszystkie wymagane normy. Diecezjalne Caritas dysponują 52 własnymi ośrodkami wypoczynkowymi, ale na czas wakacji wynajmują ok. stu dodatkowych ośrodków. Wakacje z Caritas organizowane są nad morzem, w górach, na Mazurach i w innych atrakcyjnych miejscach. Koloniści poznając różne zakątki kraju, bawią się i jednocześnie uczą wielu ciekawych umiejętności, których nie mogliby zdobyć zostając w miastach lub na wsiach. Do wyjazdów starannie przygotowuje się kadra pedagogiczna. Na koloniach z Caritas zawsze obecni są wychowawcy-wolontariusze, którzy wcześniej przechodzą szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć aktywizujących poprzez warsztaty, odbywają kursy pierwszej pomocy przedmedycznej, uczą się rozwiązywania konfliktów rówieśniczych itd. Turnusy mają charakter integracyjny, są okazją do wymiany doświadczeń dzieci z różnych grup społecznych.
Wakacyjna Akcja Caritas jest finansowana przede wszystkim z Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom, zbiórek diecezjalnych, darowizn indywidualnych sponsorów i darczyńców oraz dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Caritas pomaga dzieciom wejść z uśmiechem w nowy rok szkolny. Głównym celem kampanii Tornister pełen Uśmiechów jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów poprzez zebranie funduszy na zakup i wyposażenie wyprawek szkolnych dla najuboższych dzieci i młodzieży w Polsce. Kampania jest prowadzona corocznie w drugiej połowie sierpnia. Polega na ogólnopolskiej zbiórce SMS-ów, dzięki której kupowane są tornistry. Równolegle w parafiach w całej Polsce do specjalnych koszy można wkładać podstawowe artykuły szkolne, które znajdą się później w wyprawkach przygotowywanych przez wolontariuszy Caritas.
W ciągu pięciu lat udało się nam rozdać ok. 67 tys. wyposażonych wyprawek szkolnych. Ważnym elementem kampanii jest jej wielki finał, który od trzech lat odbywa się w Przemyślu, dzięki współpracy z Caritas Archidiecezji Przemyskiej. Wcześniej gościliśmy w Rzeszowie (dwa razy), Skierniewicach i Poznaniu. Podczas koncertu, który relacjonuje Telewizja Polska, dzieciom wręczane są tornistry wyposażone w kolorowe przybory szkolne. Pozostałe wyprawki rozdawane są w diecezjach i parafiach. Finał Tornistra pełnego Uśmiechów to także wielki koncert z udziałem znanych artystów.
W wyniku ogłoszonego przez Ministra Administracji i Cyfryzacji konkursu na realizację zadania publicznego pn. „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania
z Internetu”, realizowane były trzy projekty, na które Minister Administracji i Cyfryzacji przekazał łącznie 1 mln zł. Były to następujące projekty:
„Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu”.
Projekt był realizowany wspólnie przez Fundację Odkrywców Innowacji i Fundację Drabina Rozwoju. Na realizację tego zadania przyznana została dotacja
w wysokości 500 tys. zł. Zadanie to wyróżniało się innowacyjnym podejściem do tematu konkursu i obejmowało kluczowych odbiorców: uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców. W projekcie zostało przeszkolonych 3 420 bezpośrednich beneficjentów projektu.
Projekt obejmował 3 komponenty:
Podczas konferencji przedstawiana była problematyka zagrożeń występujących
w cyberprzestrzeni oraz przykłady ciekawego, pożytecznego i bezpiecznego korzystania z sieci. Zaprezentowany został standard bezpieczeństwa oraz baza danych.
Podczas warsztatów wyłoniono od 5 do 10 nauczycieli w każdym województwie, którzy zostali Trenerami Bezpiecznego Internetu. Trenerzy otrzymali pakiet materiałów szkoleniowych i edukacyjnych oraz scenariusze do przeprowadzenia zajęć z kluczowymi odbiorcami projektu, tj. z nauczycielami, rodzicami, dziećmi
i młodzieżą.
W ramach projektu powstała dedykowana kluczowym odbiorcom projektu strona internetowa http://bezpiecznyinternet.edu.pl/, na której znajduje się interaktywna baza danych, publikacja „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” oraz Multibook dla dzieci.
Do realizacji tego zadania powołany został interdyscyplinarny zespół ekspertów, składający się z przedstawicieli Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, którzy merytorycznie wspierali prace nad bazą informacyjną oraz standardem.
Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych
Poradnik dla profesjonalistów
Materiały – kadra pedagogiczna
Materiały – liderzy młodzieżowi
Poradnik bezpieczeństwa mobilnego
Multibook
„CHROŃMY MŁODOŚĆ w SIECI” – projekt na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu przez młodzież.
Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie Ruch Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, na który podmiot otrzymał dotację w wysokości 200 tys. zł. Zadanie adresowane było głównie do uczniów i wychowanków w wieku 14-18 lat z 30 szkół na terenie Polski. Projekt zakładał bezpośrednie przeszkolenie 120 młodzieżowych liderów, którzy obecnie podejmą dalsze szkolenia młodzieży. Projekt był również skierowany do kadry pedagogicznej oraz rodziców i opiekunów uczniów i wychowanków, dla których przewidziano szkolenia i prelekcje. Z proponowanych prelekcji skorzystało ok. 3 tys. rodziców. Ponadto, w ramach projektu opracowane zostały specjalistyczne materiały edukacyjne. Powstała strona internetowa oraz przeprowadzono ogólnopolski konkurs na twórczy projekt związany z tematyką bezpiecznego korzystania z Internetu. W ramach ww. projektów zaplanowano przeszkolenie ok. 6 tys. uczniów i wychowanków w wieku 6-12 lat, ok. 4 500 uczniów i wychowanków w wieku 13-18 lat i ok. 2 tys. nauczycieli, pedagogów i rodziców. Działania te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a liczby bezpośrednio przeszkolonych osób w każdym projekcie były większe od zakładanych. W sumie przeszkolono 19 389 osób (uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców i opiekunów).
Program wczesnej interwencji FreD goes net skierowany jest do młodych użytkowników narkotyków (z wyłączeniem osób uzależnionych). Prowadzony jest w formie 8-godzinnych zajęć warsztatowych z wykorzystaniem podejścia dialogu motywującego (Motivational Interviewing). Program ma na celu zmianę postaw wobec narkotyków i zmotywowanie uczestników do zmiany zachowania w związku z używaniem substancji, a także podjęcia dalszej pracy nad sobą lub skorzystania z dalszej pomocy terapeutycznej. Program jest wdrażany w poradniach profilaktycznych, terapii uzależnień, poradniach psychologiczno – pedagogicznych we współpracy z takimi instytucjami jak szkoła, policja sądy.
Antynarkotykowa Poradnia Internetowa www.narkomania.org.pl Na stronie poradni znajdują się informacje dotyczące substancji psychoaktywnych, artykuły, lista placówek udzielających pomocy. Dostępne są bezpłatne, anonimowe konsultacje lekarskie, psychologiczne oraz prawne.
Ogólnopolski Antynarkotykowy Telefon Zaufania działający pod numerem 801 199 990. Oferta Telefonu skierowana jest do osób z problemem narkomanii: osób nadużywających substancji psychoaktywnych, uzależnionych oraz ich bliskich. Do zakresu pomocy świadczonej przez pracowników infolinii należy udzielanie informacji na temat systemu leczenia i adresów konkretnych placówek, informowanie o przepisach prawnych związanych z narkomanią a przede wszystkim udzielanie porad i wsparcia psychologicznego. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 16.00-21.00
www.dopalaczeinfo.pl jest to internetowy portal dotyczący dopalaczy. Portal podzielony jest na cztery podstrony w których zawarte są informacje o dopalaczach: „Co to są dopalacze?”, „Mity i prawdy o dopalaczach”, „Szczegóły o dopalaczach”, a także podstrona „Uwaga!”, która zawiera informacje na temat szkodliwości dla zdrowia tych substancji. Portal adresowany jest zarówno do dorosłych jak i młodzieży.
www.nacomito.com.pl jest portalem internetowym stworzonym w ramach ogólnopolskiej kampanii „Narkotyki? Na co mi to”. Strona internetowa zawiera min. Materiały edukacyjne dla młodzież, przydatne linki, a także przekierowanie na fanpage nacomito na Facebook. Fanpage adresowany jest do młodzieży i moderowany na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Baza programów rekomendowanych zawiera informacje na temat programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego o potwierdzonej skuteczności.
Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 do 20.00 (telefon informacyjno-interwencyjny). W zamierzeniu organizatorów jest ona przede wszystkim formą wsparcia dla rodziców, obawiających się o bezpieczeństwo i zdrowie swoich dzieci; którzy czują się bezradni wobec faktu sięgania przez nastolatka po alkohol.
Program profilaktyczny „Sami dla siebie i dla innych”
Projekt „Sami dla siebie i dla innych” jest programem profilaktycznym adresowanym do młodzieży w wieku 13-15 lat (gimnazjaliści: pierwsza i druga klasa), ich rodziców i nauczycieli. Jest to program profilaktyki uniwersalnej z elementami profilaktyki selektywnej (opcjonalnie).
Projekt składa się z trzech modułów: moduł dla gimnazjalistów, moduł dla rodziców oraz moduł dla nauczycieli.
Celem modułu dla uczniów jest promocja zdrowego stylu życia i postaw wolnych od substancji psychoaktywnych poprzez kształtowanie wzorów satysfakcjonującego życia oraz gotowości do radzenia sobie z trudnościami okresu dorastania. Program „Sami dla siebie i dla innych” opiera się na zintegrowanej koncepcji profilaktyki i umożliwia młodzieży czynny udział w świadomym kształtowaniu postaw, poglądów i opinii wobec używania alkoholu, narkotyków oraz różnych form agresji.
Istotnym elementem procesu oddziaływań jest identyfikacja hierarchii wartości istotnych z perspektywy odbiorców w kontekście promocji zdrowia. Zadaniem realizatorów jest wspieranie młodzieży w dążeniu do samopoznania. Program nakierowany jest na modyfikację wiedzy, przekonań i motywów w odniesieniu do wartości i celów, którymi kieruje się młodzież, czego zakładanym efektem jest ograniczenie lub zaniechanie podejmowania zachowań ryzykownych i podtrzymanie zachowań ocenianych jako pozytywne.
Program odwołuje się do dwóch podstawowych strategii: edukacji normatywnej (teoria uzasadnionego działania Icka Ajzena i Martina Fishbeina) oraz kształtowania umiejętności życiowych (teoria zachowań problemowych Richarda Jessora). Zaplanowane w ramach projektu działania adresowane do gimnazjalistów skupiają się na czynnikach chroniących takich jak m.in. samopoznanie, pogłębiona wiedza na temat własnych wartości, celów i motywów; poczucie własnej wartości; odpowiednie umiejętności życiowe, w tym konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem; postawa asertywna (szczególnie wobec destrukcyjnych wpływów grupy rówieśniczej); rozwój konstruktywnych zainteresowań; rzetelne informacje dotyczące substancji psychoaktywnych oraz ich używania czy pozytywny klimat społeczny szkoły.
Oddziaływania uwzględniają następujące formy pracy: aktywizujące metody pracy (w tym elementy psychodramy, elementy treningu interpersonalnego), aranżowanie znaczących osobistych doświadczeń i odkryć.
Program w części adresowanej do młodzieży, składa się z 12 sesji (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Struktura programu ma po części charakter otwarty i zakłada partycypację odbiorców – w wyznaczonych ramach – w tworzeniu poszczególnych elementów scenariuszy. Przyjęcie takiego rozwiązania ma na celu możliwe pełne uwzględnianie tematów i problemów, które są najważniejsze z perspektywy adresatów.
Moduł dla rodziców
Założeniem programu jest wspieranie rodziców w przyjmowaniu postaw wychowawczych sprzyjających ich zdrowiu oraz zdrowiu ich dzieci. Przyjmujemy, że jednym z istotnych elementów mających wpływ na kształtowanie postaw, norm, intencji i okoliczności sięgania po alkohol i inne substancje psychoaktywne przez młodzież jest aprobata lub dezaprobata wobec picia alkoholu, palenia papierosów i używania narkotyków okazywana przez rodziców. Udział rodziców w programie ma uświadamiać im znaczenie przyjmowanych przez nich norm dotyczących spożywania alkoholu przez dzieci, a także rolę implementowania tych norm w życiu codziennym. Ponadto, program ma wspierać rodziców w zakresie podstawowych zasad kształtowania relacji interpersonalnych z dziećmi. „Sami dla siebie i dla innych” ma również uświadamiać uczestnikom znaczenie i możliwości angażowania się rodziców w życie szkoły (budowanie pozytywnego klimatu społecznego placówek). Oddziaływania wobec rodziców obejmują 2 sesje (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Moduł dla nauczycieli
Część adresowana do nauczycieli koncentruje się na tworzeniu pozytywnego klimatu społecznego placówki poprzez pomoc pedagogom w budowaniu wspierających relacji z uczniami, opartych na podmiotowym stosunku do podopiecznych.
Cele szczegółowe programu to m.in. wzrost umiejętności w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami; wzrost umiejętności w zakresie poprawnego komunikowania się z uczniami; wzrost umiejętności w zakresie pozytywnego motywowania uczniów do rozwoju osobistego, w kontekście wiedzy na temat procesów zachodzących w okresie dorastania.
Na ten moduł programu składają się dwie sesje (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Dla zwiększenia skuteczności oddziaływań profilaktycznych, osoby prowadzące sesje będą uczestniczyć w superwizji, co stworzy możliwość wymiany doświadczeń, ale przede wszystkim omówienia źródeł pojawiających się podczas sesji trudności, oceny/wyeliminowania ryzyka niepowodzenia programu, uzyskania pomocy w bardziej efektywnej realizacji scenariuszy.
Program podlega również ewaluacji, która służyć będzie weryfikacji adekwatności przyjętych w programie celów i rozwiązań metodycznych z perspektywy grup docelowych. Badania obejmować będą program w części adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Planuje się ponadto prowadzenie monitoringu (ewaluacji procesu), którego przedmiotem będzie zakres i forma wdrażania poszczególnych elementów programu. Monitoring realizowany będzie za pośrednictwem „Arkuszy realizacji programu”.
„MONAR na Woodstocku”
Regularnie od 2008 roku Stowarzyszenie MONAR uczestniczy w festiwalu Przystanek Woodstock.
Działania realizowane w ramach cyklicznej akcji „MONAR na Woodstocku”:
1. Działania w namiocie warsztatowym:
2. Działania w punkcie konsultacyjno-informacyjnym
3. Działania „w terenie” – wśród uczestników, na całym terenie Przystanku Woodstock, obecni byli oznaczeni logo MONAR’u wolontariusze informujący o dostępnych w stoisku MONAR’u formach pomocy i zabawy, a także swoją postawą lansowali zabawę na trzeźwo, promowali hasło profilaktyczne „Zażywam tylko dźwięków” oraz stemplowali uczestnikom festiwalu na ciele pieczątki z tym samym hasłem profilaktycznym.
W efekcie prowadzonych w ramach projektu wszelkich działań każdego roku docieraliśmy do grupy około 10.000 osób.
Kontakt: Marta Stefaniak-Łubianka, tel. 22 530 62 87, e-mail: mstefaniak-lubianka@monar.org
„Szkolne Superwizje”
Program Stowarzyszenia MONAR „Szkolne superwizje” powstał z inicjatywy samych nauczycieli, którzy w swojej codziennej pracy wychowawczej potrzebowali wsparcia i to w sposób, który nie tylko umożliwi doskonalenie umiejętności pedagogicznych ale zarazem zadba o ich kondycję psychiczną i rozwój osobisty. Adresatami programu są wyłącznie nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy zajmujący się realizacją programów wychowawczych i profilaktycznych w różnego rodzaju szkołach i placówkach systemu oświaty, które adresują swoje działania do osób w wieku od 13 do 16 lat.
Oferta programu obejmuje:
1. Możliwość korzystania z nieodpłatnych superwizji prowadzonych przez superwizorów Stowarzyszenia MONAR – w jednej szkole, program obejmie 5 sesji superwizyjnych (po 5 godz. lekcyjnych każda), organizowanych w danym roku szkolnym dla grupy min. 15 nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku 13-16 lat. Możliwe jest też stworzenie jednej grupy z nauczycieli z różnych gimnazjów (placówek). Sesje superwizyjne odbywać się będą na terenie danej szkoły lub w miejscu ustalonym przez uczestników.
2. Bezpłatny udział w konferencjach szkoleniowych „Superwizja własnej pracy nauczyciela jako narzędzie skutecznej pracy wychowawczej i profilaktycznej z młodzieżą” organizowanych na terenie każdego województwa, poświęconych skutecznej pracy wychowawczej i profilaktycznej nauczyciela.
3. Bezpłatny przewodnik do pracy wychowawczej i profilaktycznej opracowany przez doświadczonych specjalistów i obejmujący praktyczne wskazówki, scenariusze i porady przydatne w codziennej pracy nauczyciela (obecnie publikacja jest na etapie opracowywania).
Nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy adresują swoje działania do osób w wieku od 13 do 16 lat, serdecznie zapraszamy do udziału w naszym projekcie poprzez uczestnictwo w superwizjach i konferencjach.
Link do programu Szkolne Superwizje
Serwis internetowy dla dzieci w wieku 6-12 lat poświęcony tematyce bezpieczeństwa dzieci w Internecie.
www.sieciaki.pl
Kontakt: marcin.solodki@fdn.pl , tel. 22 616 02 68
Serwis internetowy dla dzieci w wieku 4-6 lat i ich rodziców . www.necio.pl
www.necio.pl
Kontakt: andrzej.piekos@fdn.pl , tel. 22 616 03 14
Aby zminimalizować ryzyko w związku z korzystaniem z nowych technologii i Internetu należy stosować się do zasad bezpieczeństwa. Możesz znaleźć je na stronie www.saferinternet.pl
Korzystanie z Internetu i nowoczesnych technologii stało się codziennością. Dzięki globalnej sieci kontaktów, błyskawicznej wymianie myśli i nieograniczonym źródłom informacji możemy wzbogacać naszą wiedzę i korzystać z zupełnie nowych możliwości. Świat wirtualny – tak jak ten rzeczywisty – nie jest pozbawiony wad. Zwłaszcza najmłodsi powinni być odpowiednio przygotowani, aby bezpiecznie w nim funkcjonować. Jak pokazują badania, choć dzieci i młodzież sprawnie korzystają z Internetu i technologii, nie oznacza to, że są świadomymi i bezpiecznymi „cyfrowymi tubylcami”.
Akademia NASK odpowiada za rozwój działalności popularyzatorskiej i szkoleniowej instytutu. Współpracuje ściśle z Zespołem Dyżurnet.pl, funkcjonującym w strukturach NASK, odpowiadającym za przeciwdziałanie szkodliwym i nielegalnym treściom obecnym w internecie.
Działania Akademii koncentrują się na szeroko rozumianej tematyce bezpieczeństwa internetu, a w szczególności jego najmłodszych użytkowników. Akademia realizuje zarówno projekty niekomercyjne o charakterze szkoleniowym i edukacyjnym oraz kursy i szkolenia przeznaczone dla instytucji i przedsiębiorstw.
Celem działań społecznych prowadzonych przez Akademię jest:
informowanie,
edukowanie,
działanie na rzecz budowania postaw sprzyjających tworzeniu i funkcjonowaniu bezpiecznego oraz przyjaznego internetu.”
Podstawowym elementem cyfrowego bezpieczeństwa w szkołach jest wiedza i świadomość uczniów, ale także nauczycieli i rodziców na temat możliwych zagrożeń i ryzyka związanego z korzystaniem z Internetu i nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Projekt Cyfrowobezpieczni.pl – Bezpieczna Szkoła Cyfrowa wymyśliliśmy po to, by skutecznie odpowiedzieć na problemy i wyzwania związane z bezpiecznym korzystaniem z zasobów cyberprzestrzeni w polskich szkołach.
Realizując projekt szczególną wagę przywiązywać będziemy do tego, by umiejętnie motywować dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców do aktywności w sferze profilaktyki i zachęcania uczniów do odpowiedzialnych zachowań w Sieci. Zaproponujemy systemowe rozwiązania, które pozwolą lepiej wykorzystywać narzędzia cyfrowe dla wspierania rozwoju uczniów, przy jednoczesnym zapewnieniu dzieciom bezpieczeństwa i nauczeniu ich zasad mądrego korzystania z Internetu i urządzeń cyfrowych.
Naszym wsparciem informacyjnym, edukacyjnym i doradczym obejmiemy 2200 szkół podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych i zawodowych, w tym 165 tys. uczniów, 220 tys. rodziców i 22 tys. nauczycieli.
Podsumowanie drugiego roku projektu Cyfrowobezpieczni.pl
Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” rozpoczęło w połowie września 2017 r. realizację projektu KOMET@, którego celem jest integracja społeczności profesjonalistów edukacji cyfrowej w Polsce, stworzenie dla powstałej sieci narzędzi komunikacji i informacji oraz wymiany doświadczeń, a także platformy dla opracowywania i prezentacji rekomendacji i wspólnych stanowisk środowiska edukatorów odnośnie rozwoju edukacji cyfrowej w naszym kraju.
Program „Mleko w szkole” promuje zdrowe odżywianie poprzez zachęcenie dzieci i młodzieży do spożywania mleka i przetworów mlecznych oraz kształtowanie trwałego nawyku konsumpcji mleka i jego przetworów. Program ma zarówno żywieniowy, jak i edukacyjny charakter oraz przyczynia się do zwalczania otyłości i zapewnienia niezbędnych składników dla rozwoju i zdrowia dzieci. Program „Mleko w szkole” skierowany jest do dzieci uczęszczających do przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich. Każde dziecko, które uczęszcza do placówki oświatowej może otrzymać w każdy dzień nauki szkolnej objęty dopłatą 0,25 litra mleka lub przetworu mlecznego. Wśród produktów oferowanych dzieciom w ramach programu są:
Produkty przeznaczone dla placówek oświatowych są dostarczane w oznakowanych opakowaniach jednostkowych (np. w kartonikach 0,2l lub 0,25l) oraz spełniają wysokie wymagania jakościowe. Program „Mleko w szkole” oprócz wsparcia z budżetu unijnego jest finansowany także ze środków budżetu krajowego oraz ze środków Funduszu Promocji Mleka. Z programu „Mleko w szkole” korzysta obecnie ok. 14,4 tys. placówek oświatowych, w tym ok. 11,9 tys. szkół podstawowych (ok. 86% szkół podstawowych w Polsce). Mleko i przetwory mleczne spożywa ok. 2,4 mln dzieci, w tym ok. 2,1 mln uczniów ze szkół podstawowych (ok. 96% uczniów szkół podstawowych w Polsce). Program wpisał się na stałe w życie polskich przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Więcej informacji na temat programu „Mleko w szkole” dostępnych jest na stronie internetowej ARR www.arr.gov.pl w zakładce: Mleko w szkole.
Głównym celem programu „Owoce i warzywa w szkole” jest m.in. trwała zmiana nawyków żywieniowych dzieci poprzez zwiększenie udziału owoców i warzyw w ich codziennej diecie oraz propagowanie zdrowego odżywiania poprzez działania towarzyszące o charakterze edukacyjnym realizowane w szkołach podstawowych.
Ogólnopolski Młodzieżowy Turniej Turystyczno – Krajoznawczy PTTK (OMTTK PTTK)
OMTTK PTTK jest konkursem, dla ambitnych młodych turystów. Składa się z siedmiu głównych konkurencji i kilku pobocznych. Sprawdzają one w sposób wszechstronny wiedzę z zakresu turystyki, krajoznawstwa, historii, terenoznawstwa, pierwszej pomocy, znajomości roślin, zwierząt i itp. Nauczyciel przygotowując uczniów do startu w OMTTK, ma możliwość przekazania im wiedzy przekrojowej, dotyczącej wielu zagadnień.
Rywalizacja odbywa się w trzyosobowych zespołach, ale dodatkowo w każdej konkurencji przyznawane są nagrody indywidualne, dla najlepszych uczestników, zdobywców najwyższych not w danej kategorii. Laureaci finału centralnego są młodymi specjalistami w dziedzinie turystyki i krajoznawstwa Polski. Rokrocznie tematyką przewodnią turnieju jest wiedza o innym województwie, gdzie na zakończenie rywalizacji odbywa się finał centralny. W roku szkolnym 2012/2013 będzie to województwo warmińsko-mazurskie. Finał konkursu odbędzie się w czerwcu 2013 roku w Elblągu.
Koordynator: Paweł Zań, główny specjalista ds. inicjatyw programowych, Zarząd Główny PTTK, ul. Senatorska 11, 00-075 Warszawa, tel. +48 22 826 22 51, wew 121, e-mail: pawelzan@pttk.pl
Projekt Czas na Czyste Powietrze jest próbą poszerzenia świadomości polskiego społeczeństwa w zakresie wpływu emisji zanieczyszczeń powietrza na środowisko,
a tym samym na zdrowie człowieka. Skupimy się głównie na zanieczyszczeniach pochodzących ze źródeł komunalno-bytowych i transportu drogowego.
Braki w systemowym kształceniu w zakresie edukacji ekologicznej i konsumenckiej są przyczyną ignorowania codziennych zmian jakości środowiska i traktowania ich jako mało istotne. Skutkuje to niedostrzeganiem poważnych konsekwencji dla zdrowia i życia.
Działania zaplanowane w projekcie są ogólnopolską, aktywną i włączającą edukacją. Skupimy się na komunikowaniu głównych argumentów do opiniotwórczych grup zawodowych, czyli Lekarzy, Nauczycieli, Liderów NGO i Dziennikarzy.
Projekt Czas na Czyste Powietrzel
Celem projektu jest zwiększenie skuteczności profilaktyki uzależnień i zaburzeń zachowania w Polsce poprzez przeprowadzenie wielowymiarowej diagnozy sytuacji profilaktyki szkolnej i skali zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży oraz ocena polityki społecznej i skuteczności działań profilaktycznych prowadząca do wypracowania planu zmian profilaktyki w zakresie:
1. Ekonomiczno-organizacyjnym i prawno-administracyjnym
2. Narzędzi diagnozy potrzeb profilaktycznych, modelu oceny skuteczności osiągania celów profilaktycznych i jakości procesu realizacji profilaktyki ukierunkowanej na dzieci i młodzież w szkołach podstawowych, gimnazjalnych, zawodowych i ogólnokształcących różnych typów.
3. Społeczno-kulturowych uwarunkowań działalności profilaktycznej, w tym zwłaszcza zaangażowania w profilaktykę społeczności szkolnej i jej otoczenia: nauczycieli, rodziców, personelu szkoły, reprezentantów społeczności lokalnych.
Polskie Centrum Mediacji powstało w maju 2000 roku, jest Stowarzyszeniem pozarządowym, posiadającym ponad 45 oddziałów i filii w Polsce.
PCM jest członkiem międzynarodowej organizacji European Forum for Restorative of Justice z siedzibą w Brukseli – dr Beata Czarnecka -Dzialuk z rekomendacji PCM jest członkiem zarządu w obecnej kadencji. Uczestniczymy w licznych konferencjach oraz realizujemy międzynarodowe programy – AGIS, COSTA. Obecnie 2012-2014 realizujemy wspólnie z 6 krajami europejskimi (Belgia, Chorwacja, Rumunia, Irlandia, Holandia, Szwecja realizujemy projekt: „ Accessibility and Initiation Restorative of Justice”. Wystąpienie przedstawiciela Polskiego Centrum Mediacji – Magdaleny Grudzieckiej na dorocznej konferencji European Union Agency for Fundamental Rights, Bruksela, Parlament Europejski 2012
Działalność mediacyjna – prowadzimy mediacje z każdego zakresu specjalizując się z mediacji rodzinnych, gospodarczych, cywilnych i oświatowych.
opracowywanie programów szkoleń i prowadzanie szkoleń z zakresu mediacji – oświatowych, społecznych, pracowniczych, gospodarczych, cywilnych, rodzinnych, karnych i z nieletnim sprawcą czynu karalnego. PCM przeszkolił ponad 3500 mediatorów, współpracuje z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Katolickim Uniwersytetem Lubelskich (gdzie powstała pierwsza w kraju Katedra Negocjacji i Mediacji na Wydziale Prawa), Szkoła Wyższą „Ateneum” w Gdańsku, Wyższą Szkołą Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Uczelnią Łazarskiego w Warszawie, Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, licznymi firmami prawniczymi i adwokackim, Ministerstwem Sprawiedliwości. Ministerstwem Edukacji Narodowej, Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Rzecznikiem Praw Dziecka, Programem Społecznym „Szkoła bez Przemocy”, Komisja Nadzoru Finansowego, Urzędem Ochrony Konsumentów i Konkurencji, Regionalnymi Ośrodkami Polityki Społecznej m.in. na Śląsku i Mazowszu, The International Organization for Migration oraz szkolenia dla Wysokiego Komisarza UE ds. Uchodźców i Polskiej Akcji Humanitarnej – mediacje międzykulturowe.
PCM prowadzi szkolenia z zakresu mediacji dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury – współpraca od 2006 r. poprzez szkolenia dla kuratorów sędziów, prokuratorów. Każdy z mediatorów prowadzących szkolenia przeprowadził co najmniej 1700 mediacji.
prace w Komisji Senackiej przy opracowywaniu zmian w Kodeksie Postępowania Cywilnego dotyczących wprowadzanie mediacji cywilnych
Działalność wydawnicza – „Kodeks etyki mediatorów”, „Prawo a rozwiązywanie sporów”, „Mediacja-rozwiązywanie sporów bez przemocy”, Specjalistyczny Kwartalnik Mediator wychodzi systematycznie od 1996 r. jako jedyne w Polsce pismo o sprawiedliwości naprawczej i mediacji.
działalność oświatowa:
Środowisko szkolne złożone jest z wielu podmiotów o różnych obszarach zainteresowań i interesów jest więc miejscem gdzie powstaje wiele różnorodnych konfliktów i sporów. Można powiedzieć: „i to dobrze” bo gdzie jak nie w szkole młodzież ma uczyć się właściwych sposobów działania w sytuacji konfliktu. Szkoła jest dla nich szerokim polem praktycznych doświadczeń. Wychodząc z założenia, że konflikty mogą przynieść wiele korzyści, pod warunkiem, że będą zauważane i rozwiązywane. Dzieci i młodzież nie powinni być uczeni unikania konfliktów, świat bez nich jest lukrowaty i cukierkowaty, w którym na pewno trudno byłoby żyć. Ważne jest aby uczyć w jaki sposób je rozwiązywać, oraz że po sporze następuje naprawa relacji i współpraca stron. Rodzina i szkoła są miejscem kształtowania osobowości dziecka. Zadaniem szkoły, oprócz edukacji, jest również przygotowanie młodego człowieka do pełnego uczestnictwa w życiu grupy społecznej. W szkole młody człowiek poznaje obowiązujące normy i zasady współżycia społecznego, uczy się przestrzegania norm i zasad współżycia z ludźmi. W szkole zdobywa również wiedzę o sobie: uczy się jak nawiązywać kontakty z innymi, poznaje czym jest przyjaźń, jakie jest jego miejsce w grupie społecznej – w klasie. Doświadcza czym jest współpraca z innymi i jak dostosowywać i zmieniać swoje zachowanie w różnych sytuacjach. Szkoła to także miejsce, gdzie spotykają się różne osoby, pochodzące z różnych kultur rodzinnych, a coraz częściej z różnych kultur narodowych, wychowanych w innej atmosferze, innym domu. Uczeń poznaje czym jest inność ludzi, różne reguły i sposoby zachowania. Jak w tej inności znaleźć swoje miejsce i współistnieć z ludźmi, mimo dzielących ich barier, czyli – czym jest tolerancja. Ścieranie się różnic w procesie budowania wspólnoty powoduje konflikty, które mogą być rozwiązywane również przez mediatorów rówieśniczych w trakcie mediacji. Aby skutecznie wprowadzić mediacje rówieśnicze w szkołach konieczna jest współpraca całego środowiska szkolnego, a więc uczniów, kadry pedagogicznej i pracowników administracji oraz rodziców. Wszyscy muszą wiedzieć, co to jest mediacja – a przede wszystkim jakie sprawy i w jaki sposób mogą kierować do mediacji.
Główne założenia programu mediacji rówieśniczych w szkołach: