W wyniku ogłoszonego przez Ministra Administracji i Cyfryzacji konkursu na realizację zadania publicznego pn. „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania
z Internetu”, realizowane były trzy projekty, na które Minister Administracji i Cyfryzacji przekazał łącznie 1 mln zł. Były to następujące projekty:
„Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu”.
Projekt był realizowany wspólnie przez Fundację Odkrywców Innowacji i Fundację Drabina Rozwoju. Na realizację tego zadania przyznana została dotacja w wysokości 500 tys. zł. Zadanie to wyróżniało się innowacyjnym podejściem do tematu konkursu i obejmowało kluczowych odbiorców: uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców. W projekcie zostało przeszkolonych 3 420 bezpośrednich beneficjentów projektu.
Projekt obejmował 3 komponenty:
Podczas konferencji przedstawiana była problematyka zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni oraz przykłady ciekawego, pożytecznego i bezpiecznego korzystania z sieci. Zaprezentowany został standard bezpieczeństwa oraz baza danych.
Podczas warsztatów wyłoniono od 5 do 10 nauczycieli w każdym województwie, którzy zostali Trenerami Bezpiecznego Internetu. Trenerzy otrzymali pakiet materiałów szkoleniowych i edukacyjnych oraz scenariusze do przeprowadzenia zajęć z kluczowymi odbiorcami projektu, tj. z nauczycielami, rodzicami, dziećmi i młodzieżą.
W ramach projektu powstała dedykowana kluczowym odbiorcom projektu strona internetowa http://bezpiecznyinternet.edu.pl/, na której znajduje się interaktywna baza danych, publikacja „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” oraz Multibook dla dzieci.
Do realizacji tego zadania powołany został interdyscyplinarny zespół ekspertów, składający się z przedstawicieli Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, którzy merytorycznie wspierali prace nad bazą informacyjną oraz standardem.
Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych
Poradnik dla profesjonalistów
Materiały – kadra pedagogiczna
Materiały – liderzy młodzieżowi
Poradnik bezpieczeństwa mobilnego
Multibook
„Ogólnopolska kampania edukacyjno-prewencyjna „Ambasadorzy Bezpiecznego Internetu”. II Edycja
Projekt był realizowany przez Fundację Dla Kultury.pl, a na jego realizację przyznano dotację w wysokości 300 tys. zł. Zadane to było kontynuacją projektu zrealizowanego w 2014 r. pn. „Ambasadorzy bezpiecznego Internetu”.
W II edycji wykorzystano opracowane w 2014 r. materiały oraz platformę e-learningową (www.ambasadorzy.kulturaonline.pl), które uzupełniono o nowe zagadnienia obejmujące przeciwdziałanie mowie nienawiści oraz takim zjawiskom, jak uwodzenie (grooming), seksting, czy zastraszanie. Projekt realizowany w 2015 r. adresowany był do dzieci w wieku 6-12 lat. W ramach projektu przeprowadzono spotkania w blisko 120 szkołach na terenie całej Polski i przeprowadzono multimedialne zajęcia z ok. 6 tys. dzieci. Priorytetem projektu były szkoły znajdujące się w miejscowościach małych, liczących do 100 tys. mieszkańców.
W ramach projektu rodzicom przekazano ulotki z zasadami bezpiecznego korzystania z Internetu. Ulotki otrzymali również nauczyciele szkół podstawowych, dla których zorganizowano dodatkowo webinarium, tj. szkolenie przez Internet. Ponadto dorośli byli zachęcani do przejścia kursu e-learningowego związanego z tematyką projektu. Działaniom towarzyszyła kampania informacyjno-promocyjna.
„CHROŃMY MŁODOŚĆ w SIECI” – projekt na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu przez młodzież.
Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie Ruch Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, na który podmiot otrzymał dotację w wysokości 200 tys. zł. Zadanie adresowane było głównie do uczniów i wychowanków w wieku 14-18 lat z 30 szkół na terenie Polski. Projekt zakładał bezpośrednie przeszkolenie 120 młodzieżowych liderów, którzy obecnie podejmą dalsze szkolenia młodzieży. Projekt był również skierowany do kadry pedagogicznej oraz rodziców i opiekunów uczniów i wychowanków, dla których przewidziano szkolenia i prelekcje. Z proponowanych prelekcji skorzystało ok. 3 tys. rodziców. Ponadto, w ramach projektu opracowane zostały specjalistyczne materiały edukacyjne. Powstała strona internetowa oraz przeprowadzono ogólnopolski konkurs na twórczy projekt związany z tematyką bezpiecznego korzystania z Internetu. W ramach ww. projektów zaplanowano przeszkolenie ok. 6 tys. uczniów i wychowanków w wieku 6-12 lat, ok. 4 500 uczniów i wychowanków w wieku 13-18 lat i ok. 2 tys. nauczycieli, pedagogów i rodziców. Działania te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a liczby bezpośrednio przeszkolonych osób w każdym projekcie były większe od zakładanych. W sumie przeszkolono 19 389 osób (uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców i opiekunów).
Film edukacyjny pn. „112 w kolejce po życie”
W celu osiągnięcia skutecznych efektów Programu związanych z poprawą szeroko rozumianego bezpieczeństwa dzieci i młodzieży Minister Edukacji Narodowej 30 października 2014 roku powołała Zespół Koordynujący, w skład którego weszli przedstawiciele resortów:
Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, Ministerstwa Zdrowia, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwa Sprawiedliwości, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
oraz przedstawiciele:
Komendy Głównej Policji, Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Agencji Rynku Rolnego, Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Zespół Koordynujący pełni rolę opiniodawczo-doradczą wobec Ministra Edukacji Narodowej w zakresie zadań realizowanych w ramach Programu na poziomie centralnym. Jego zadaniem jest również dokonanie oceny efektów tych działań, a także rekomendowanie do umieszczenia w Banku Dobrych Praktyk przykładowych skutecznych działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach.
Zarządzenie w sprawie powołania Zespołu
ZARZADZENIE 21 maja 2015 r. – Zespół Koordynujący
www.116111.fdn.pl – bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży
Koordynator Lucyna Kicińska 116111@fdn.pl , tel. 22 870 32 13
Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.116111.pl – serwis internetowy dla dzieci i młodzieży
Serwis merytoryczny www.116111.pl umożliwia kontakt online z konsultantami.
W serwisie internetowym dzieci i młodzież mogą znaleźć w nim m.in. informacje na temat unikania zagrożeń, rozwiązywania problemów, poznać ofertę Telefonu 116 111.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
800 100 100 to bezpłatny telefon informacyjno-interwencyjny dla nauczycieli rodziców, przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
800 100 100 to numer telefonu dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w sprawach szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniów. Jego konsultanci świadczą bezpłatną pomoc telefoniczną od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.800100100.pl – serwis internetowy dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających lokalnie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
Serwisy są nieodłącznymi elementami systemu pomocy informacyjno-interwencyjnej
Pobierz ulotkę programu – załącznik
Celem programu Program Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą jest:
Powyższe cele programu będą osiągane poprzez promocję i wdrożenie międzynarodowych rozwiązań systemowych, standardów w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkołach i placówkach. Standardy powstały jako adaptacja dokumentu Setting the Standard; a common approach to child protection (Ustanowienie standardów; wspólne podejście do ochrony dzieci przed krzywdzeniem), który został opracowany w 2003 r. przez międzynarodową koalicję organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony bezpieczeństwa dzieci.
Pobierz podręcznik – załącznik
Ocena szkół i placówek w ramach programu będzie bazowała na następujących standardach:
[1] Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. Nr 209, poz.1245).
W Programie zaplanowano następujące działania:
Odbędzie się 16 konferencji w miastach wojewódzkich. Celem konferencji będzie inauguracja projektu „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”, a także prezentacja dostępnych narzędzi edukacyjnych i metod pracy szkoły lub placówki w obszarze ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Uczestnikami konferencji będą pracownicy szkół i placówek, kuratorium oświaty, poradni psychologiczno-pedagogicznych, samorządu lokalnego, policji, wojewódzkiego zespołu koordynującego Program, organizacji pozarządowych, zespołów interdyscyplinarnych, a także przedstawiciele instytucji lokalnych.
W ramach Programu odbędą się szkolenia startowe z zakresu problematyki wprowadzania Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem i ustanawiania standardów. Szkolenie prowadzone będzie dla 25 grup przedstawicieli szkół i placówek.10 grup szkoleniowych zostanie zorganizowanych w Warszawie, pozostałych 15 grup w innych miastach, których wybór umożliwi spełnienie kryterium dostępności do szkolenia.
Przedstawiciele szkół lub placówek, które przystąpią do projektu, będą mogli również korzystać z tzw. szkoleń problemowych, odbywających się w różnych miastach Polski, m.in. w Warszawie. Proponowane szkolenia będą odpowiadały na potrzeby edukacyjne, wynikające ze standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, określone na podstawie wyników przeprowadzonego badania potrzeb szkoleniowych dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek. Grupy szkoleniowe, w tym także tematy poszczególnych grup szkoleniowych, zostaną dobrane w odniesieniu do zdiagnozowanych potrzeb szkół i placówek.
Zaplanowano w sumie przeprowadzenie 480 godzin szkoleniowych. Tematyka szkoleń obejmie tematy:
Kompleksowa oferta multimedialna obejmuje prezentacje multimedialne z dźwiękiem przeznaczone głównie do pracy grupowej i pakiety e-learningowe przeznaczone głównie do pracy indywidualnej, tematycznie nawiązujące do obszarów merytorycznych. Narzędzia te będą pomocne we wdrażaniu standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Multimedialne prezentacje z dźwiękiem będą umożliwiały przeprowadzenie szkoleń dla rad pedagogicznych na dany temat. Problematyka prezentacji dotyczy tematów:
Pakiety e-learningowe będą alternatywą dla szkoleń tradycyjnych. Zostaną
one udostępnione na platformie edukacyjnej do bezpłatnego korzystania i umożliwią ukończenie szkolenia lub kursu znacznie większej liczbie osób, niż w przypadku szkoleń tradycyjnych. Będą one uzupełniały treści zawarte w prezentacjach oraz pojawią się w nich ćwiczenia do samodzielnego wykonania przez użytkownika. Tematy poruszane w ramach poszczególnych modułów e-learningowych będą zgodne z tematami prezentacji multimedialnych.
Realizacja działań pozwoli na dostęp do szerokiej grupy odbiorców, ze względu na wykorzystanie rozwiązań edukacyjnych bazujących na nowych technologiach.
W ramach projektu zorganizowane zostaną 2 edycje kursu pn. Studium Przeciwdziałania Krzywdzeniu Dzieci, który będzie przygotowywał lokalnych przedstawicieli organizacji pozarządowych, instytucji oraz liderów profilaktyki z poszczególnych województw do edukacji pracowników szkół lub placówek i pełnienia funkcji lokalnych placówek wspierających ich działania. .
W programie kursu znajdzie się problematyka dotycząca krzywdzenia dzieci, roli pracownika szkoły lub placówki w identyfikacji przemocy, interwencji i pomocy, roli szkolnych i przedszkolnych programów profilaktycznych, a także możliwych rozwiązań na rzecz bezpieczeństwa dzieci w szkole lub placówce. Kurs będzie trwać 80 godz. i realizowany będzie w formie 4 zjazdów weekendowych.
W ramach tego zadania stworzona zostanie sieć jednostek wspierających realizację projektu w innych miejscowościach. Do uczestnictwa w sieci zaproszone zostaną przede wszystkim organizacje i instytucje, które już podejmują działania na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz posiadają doświadczenie we współpracy z przedszkolami, szkołami
i placówkami w tym zakresie.
Dla gmin, szkół i placówek, które szczególnie zaangażują się w realizację programu „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”, zostaną zorganizowane lokalne pikniki edukacyjne dla uczniów. Pikniki organizowane będą we współpracy ze szkołami lub placówkami oraz innymi lokalnymi instytucjami, działającymi na rzecz bezpieczeństwa lub promocji zdrowia dzieci. Podczas pikników uczestnicy będą mogli zdobyć wiedzę z zakresu profilaktyki przemocy, w tym również w Internecie, profilaktyki zachowań ryzykownych oraz poznają sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych. Oferta edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa dla uczniów zostanie przygotowana w formie gier i zabaw.
Portal www.chronmydzieci zostanie przystosowany do przeglądarek internetowych na urządzenia mobilne. Aplikacja mobilna będzie umożliwiała założenie konta w portalu. W założeniu odbiorcami takiej aplikacji będą rodzice uczniów, którzy będą mogli sprawdzić, czy szkoła lub placówka spełnia standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, a także przeglądać mapę szkół lub placówek certyfikowanych.
Ze względu na liczne działania przewidziane do realizacji w 2015 r. w skład zespołu projektowego wejdą: specjalista ds. współpracy ze szkołami lub placówkami, dwóch asystentów programowych wspierających organizację działań adresowanych do szkół lub placówek i profesjonalistów oraz prawnik. Proces certyfikacyjny wspierać będzie również specjalista ds. platformy – portalu edukacyjnego.
Szkoły i placówki, które spełnią wszystkie warunki, wystąpią o certyfikat. Warunkiem uzyskania takiego wyniku jest współpraca z: wojewodami, lokalnymi samorządami, wojewódzkimi zespołami koordynującymi Program, kuratoriami oświaty i innymi instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi współpracującymi ze szkołami i placówkami w zakresie poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Lista scenariuszy szkoleń
1) przedszkola i szkoły podstawowe: Scenariusz zajęć dla edukatorów pracujących z dziećmi w przedszkolach i szkołach podstawowych
2) gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych: „Nie przegraj” – profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży
3) metascenariusz dotyczący bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w internecie: Edukacja dzieci i młodzieży na temat zagrożeń w internecie
4) standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz tworzenia polityki ochrony dzieci w placówkach edukacyjnych: Polityka ochrony dzieci przed przemocą w placówkach edukacyjnych
5) identyfikacji symptomów krzywdzenia dzieci: Rozpoznawanie krzywdzenia dziecka
6) podejmowania interwencji w przypadku krzywdzenia dzieci: Interwencja w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka
7) prawne aspekty ochrony dzieci przed krzywdzeniem: Prawne aspekty krzywdzenia dziecka
8) problematyka bezpieczeństwa i zagrożeń w internecie: Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży online
9) przemoc rówieśnicza: Przemoc rówieśnicza
1)dzieci w wieku przedszkolnym: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15240#opisszkolenia
2)dzieci z klas 1-3 szkół podstawowych: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15241#opisszkolenia
3)dzieci z klas 4-6 szkół podstawowych: http://edukacja.fdn.pl/?option=com_szkolenia&optrs=1&fnd=&grupa=0&offset=1&sort=1&szkolenie=15242#opisszkolenia
Raport z badań do pobrania załącznik
Celem współpracy i podejmowanych działań Ministerstwa Edukacji Narodowej i Komendy Głównej Policji jest ograniczenie skali występowania zjawisk patologicznych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych, w szczególności narkomanii, agresji i przemocy, a także ksenofobii.
Zadanie to było realizowane poprzez następujące projekty:
Profilaktyka rówieśnicza zakłada przygotowanie młodzieży ponadgimnazjalnej do pracy na rzecz rówieśników ujawniających zachowania problemowe i ryzykowne. W metodzie profilaktyki rówieśniczej wykorzystuje się naturalne zasoby okresu rozwojowego, w tym autorytet grupy i jej wpływ na funkcjonowanie społeczne młodych ludzi. Konstruktywne przykłady jej funkcjonowania społecznego i prozdrowotnego są znaczącym modelem do naśladowania zachowań właściwych, akceptowanych społecznie i źródłem wsparcia dla uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym i wykluczeniem społecznym
W programie profilaktyki rówieśniczej liderzy mogą liczyć na wsparcie nauczycieli, rodziców oraz innych osób znaczących. Nauczyciele równolegle są szkoleni do pełnienia roli osób wspierających młodzież w działaniach profilaktyki rówieśniczej.
Projekt PaT/E jest realizowany od 2011 r. kolejno w województwach: opolskim, pomorskim, lubelskim (w 2011 r.), podkarpackim, łódzkim (w 2012 r.), kujawsko-pomorskim, świętokrzyskim, dolnośląskim (w 2013 r.), mazowieckim, wielkopolskim i śląskim (w 2014 r.).
W 2015 r. realizację projektu zaplanowano w województwie małopolskim i lubuskim.
Celem projektu PaT/E jest przygotowanie merytoryczne i organizacyjne liderów młodzieżowych do realizowania działań w ramach profilaktyki rówieśniczej. W projekcie tym szkoleni są także nauczyciele i wychowawcy do pełnienia funkcji wspierającej liderów, a także jako ekspertów projektu PaT/E na terenie samorządu. W trakcie szkolenia nauczyciele uczą się budowania młodzieżowej grupy PaT, wyłaniania lidera, rozpoznawania potrzeb i oczekiwań członków grupy oraz stosowania właściwych form wsparcia. Po zakończonym szkoleniu nauczyciele otrzymają tytuł „Eksperta programu PaT”, który upoważni ich do podejmowania rozmów z władzami lokalnymi na temat tworzenia młodzieżowych grup PaT.
Głównymi partnerami działania w województwach będą: jednostki organizacyjne odpowiedzialne za działania profilaktyczne i edukacyjne w zakresie uzależnień, komendy wojewódzkie Policji, urzędy wojewódzkie, urzędy marszałkowskie.
Ogólnopolski Przystanek PaT oraz Regionalne Przystanki PaT to kolejne działania w ramach programu PaT, w których Ministerstwo Edukacji Narodowej aktywnie uczestniczy od 2009 r. Ogólnopolski Przystanek PaT to coroczne spotkanie społeczności projektu PaT w skali całego kraju. W 2015 r. Ogólnopolski Przystanek PaT został zaplanowany w dniach 23 i 24 czerwca w Warszawie na Stadionie Narodowym.
W czasie tego wydarzenia przez 2 dni dla społeczności projektu PaT zostały zaplanowane liczne wydarzenia artystyczne i edukacyjne.
W projekcie zrealizowano działania: warsztaty profilaktyczne, rozmowy filozoficzne, koncerty oraz spektakle w wykonaniu młodzieżowych grup teatralnych PaT z całej Polski.
Podczas finału Ogólnopolskiego Przystanku Profilaktyka a Ty uczestnicy warsztatów zaprezentowali efekty swojej pracy przed zaproszonymi gośćmi, mediami i lokalną społecznością. W przygotowaniu Ogólnopolskiego Przystanku PaT będą zaangażowane władze samorządowe, organy prowadzące szkoły i placówki, kuratoria oświaty, Policja
i media.
Regionalne Przystanki PaT są odzwierciedleniem Ogólnopolskiego Przystanku PaT, lecz ich charakter jest lokalny.
Dla młodzieży zaplanowano bezpłatne warsztaty, m.in. artystyczne, teatralne, kuglarskie, wokalne, taneczne, literackie, recytatorskie, dziennikarskie, radiowe, etnograficzne, charakteryzatorskie i techniczne prowadzone przez zawodowych instruktorów.
Ogólnopolski Głos Profilaktyki „Zryw Wolnych Serc” to działanie w ramach programu PaT, które zostało zainicjowane 6 października 2012 r. w Warszawie. Ideą projektu jest wzmocnienie całorocznych działań w ramach programu PaT. Pozytywne doświadczenie, związane z aktywnością młodzieży i wychowawców na rzecz profilaktyki uzależnień z 2012 r., stało się inspiracją do rozszerzenia tego działania w 2013 r. na całą Polskę.
W tym czasie społeczność PaT prezentuje swoje działania profilaktyczne, odbywają się liczne debaty, które kończą się odezwami kierowanymi do dorosłych. W swoich przesłaniach młodzież wyraża swoje oczekiwania wobec dorosłych – rodziców, nauczycieli i gospodarzy ich miast i wsi.
W 2015 r. działanie Ogólnopolski Głos Profilaktyki zostało zaplanowane na dzień 1 czerwca, tj. w Dzień Dziecka. Data została wybrana symbolicznie, gdyż społeczność PaT zwróci się do dorosłych z odezwą o przestrzeganie praw dzieci. Kulminacyjnym punktem, jak co roku, będzie gest położenia dłoni na sercu i wybijanie symbolicznie jego rytmu. W idei działania „Zrywu Wolnych Serc” ten rytm serc wolnych od uzależnień i przemocy, od nienawiści i obojętności wobec drugiego człowieka, będzie wybijany przez 60 sekund o godz.14.00, jednocześnie w całym kraju.
Podobnie jak w ubiegłych latach inauguracja projektu zostanie poprzedzona pismem Ministra Edukacji Narodowej do kuratorów oświaty, w którym zwróci się on z apelem do środowiska oświatowego o włączenie się w tę inicjatywę. Ponadto, zaproszenie do wspólnego działania zostanie skierowane od organizatorów do władz samorządowych.
PORADNIK WYSTANDARYZOWANYCH ZASAD WSPÓŁPRACY SZKÓŁ Z POLICJĄ
Prezentacja Ogólnopolskiego programu Komendy Głównej Policji
„Profilaktyka a TY”
Działanie to jest kontynuacją szkolenia zapoczątkowanego w listopadzie i grudniu 2014 r., prowadzonego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji. Adresatami szkolenia byli głównie specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczyciele-konsultanci
z placówek doskonalenia nauczycieli.
Druga edycja szkolenia odbyła się w dniach 5-7 listopada 2015 r. Jego głównym celem było wsparcie kadry pracującej w oświacie i przygotowanie liderów profilaktyki agresji i przemocy rówieśniczej, którzy następnie przekażą zdobytą wiedzę i umiejętności nauczycielom podczas spotkań z radami pedagogicznymi bądź zajęć warsztatowych z wychowawcami.
Ponad to szkolenie ukierunkowane było na podniesienie kompetencji wychowawczych
i profilaktycznych pracowników placówek systemu oświaty, zwiększenie wiedzy uczestników na temat skutecznych działań wychowawczych i profilaktycznych, dotyczących
w szczególności agresji rówieśniczej oraz wymiana doświadczeń na temat sprawdzonych, praktycznych rozwiązań zapobiegania agresji i przemocy rówieśniczej w szkole.
Szkolenie prowadzone było w formie wykładu interaktywnego oraz metodą warsztatową. Osoby prowadzące szkolenie to specjaliści w zakresie przemocy rówieśniczej:
Prof. Jacek Pyżalski – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu (UAM w Poznaniu) oraz jest adiunktem w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi – w Krajowym Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy. Mediator sądowy. Autor licznych publikacji. Trener w obszarze komunikowania i trudnych zachowań.
Joanna Węgrzynowska – psycholog, wiceprezes stowarzyszenia Bliżej Dziecka, trenerka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Prowadzi „Trening Pewności Siebie” dla dzieci oraz warsztaty dla ich rodziców. Od lat wspiera nauczycieli, jak radzić sobie z przemocą
w szkole, jak pracować z uczniami agresywnymi i z ofiarami szkolnej przemocy. Jest autorką „Programu Przeciwdziałania Przemocy – STOP”, w ramach którego prowadzi zajęcia profilaktyczne dla klas, konsultacje dla nauczycieli oraz ogólnopolskie szkolenia dla rad pedagogicznych. Jest również autorką i koordynatorką programu „Bezpieczne Dzieciaki” dotyczącego problemu przemocy fizycznej i seksualnej dorosłych wobec dzieci. Tworzyła pierwszą w Polsce stronę internetową poświęconą problemom przemocy rówieśniczej.
Hubert Czemierowski – psycholog, trener certyfikowany przez Ośrodek Pomocy i Edukacji Psychologicznej „Intra”. Prowadzi „Treningi Pewności Siebie” dla dzieci oraz szkolenia dla profesjonalistów w zakresie tej metody. Współpracuje ze Stowarzyszenia Bliżej Dziecka, Stowarzyszeniem „Spójrz Inaczej” oraz Fundacją Rozwoju Dzieci im. J. Amosa Komeńskiego. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy profilaktyczno-edukacyjnej z dziećmi i dorosłymi.
Efekty:
Rezultat ilościowy – zwiększenie liczby liderów profilaktyki w województwach, w których liczba przeszkolonych liderów jest niewystarczająca. Obecnie liczba przeszkolonych liderów to 151 osób.
Rezultat jakościowy – zorganizowanie sieci jednostek wspierających działania lokalne
z zakresu poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, a także umożliwienie wsparcia realizacji projektu „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą” w szkołach i placówkach na obszarze ich województwa.
HARMONOGRAM SZKOLENIA
LIDERZY PROFILAKTYKI AGRESJI I PRZEMOCY
Dzień I (5 listopada 2015)
11.00 – 12.00 | Rejestracja uczestników (podział na dwie grupy)
|
12.00 – 13.30 | Warsztat pt.: „Agresja i przemoc w szkole – zjawisko, profilaktyka, reagowanie (z uwzględnieniem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych)“
Prowadzący: Joanna Węgrzynowska/Hubert Czemierowski |
13.30 – 14.30 | Obiad |
14.30 – 16.00 | Warsztat – c.d. |
16.00 – 16.30 | Przerwa |
16.30 – 18.00 | Warsztat – c.d. |
18.00 | Kolacja |
Dzień II (6 listopada 2015)
8.00 | Śniadanie |
9.00 – 10.30 | Wykład interaktywny pt. „Agresja rówieśnicza – przejawy, konsekwencje, mechanizmy”.
Prowadzący: prof. dr hab. Jacek Pyżalski |
10.30 – 11.00 | Przerwa |
11.00 – 12.30 | Wykład interaktywny – c.d. |
12.30 – 13.30 | Obiad |
13.30 – 15.00 | Wykład interaktywny – c.d. |
15.00 – 15.30 | Przerwa |
15.30 – 17.00 | Wykład interaktywny – c.d. |
17.00 | Kolacja |
Dzień III (7 listopada 2015)
8.00 | Śniadanie |
9.00 – 11.00 | Warsztat pt.: „Interwencja w sytuacjach przemocy rówieśniczej“
Prowadzący: Joanna Węgrzynowska/Hubert Czemierowski |
11.00 – 11.30 | Przerwa |
11.30 – 14.00 | Warsztat – c.d. |
14.00 | Obiad |
Sprawozdanie z realizacji zadania
W ramach realizacji zadania z rządowego programu Bezpieczna i Przyjazna Szkoła na lata 2014 – 2016 odbyło się szkolenie pt.: LIDERZY PROFILAKTYKI AGRESJI I PRZEMOCY.
Szkolenie zostało zorganizowane przez Wydział Wychowania i Profilaktyki Ośrodka Rozwoju Edukacji, w terminie: 5-7 listopada 2015 r. Adresatami szkolenia byli specjaliści z poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz nauczyciele-konsultanci z placówek doskonalenia nauczycieli.
Głównym celem 3-dniowego szkolenia było wsparcie kadry pracującej w oświacie
i przygotowanie liderów profilaktyki agresji i przemocy rówieśniczej, którzy następnie przekażą zdobytą wiedzę i umiejętności nauczycielom podczas spotkań z radami pedagogicznymi bądź zajęć warsztatowych z wychowawcami.
Szkolenie prowadzone było przez trenerów będących specjalistami z zakresu profilaktyki agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży. Podczas 20-godzinnego szkolenia, realizowanego w formie wykładu interaktywnego oraz zajęć warsztatowych zostały przekazane treści dotyczące agresji rówieśniczej – diagnozy, przejawów i konsekwencji,
z uwzględnieniem specyficznych mechanizmów zaangażowania w agresję rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wspierania szkół w poprawie bezpieczeństwa i przeciwdziałaniu agresji. Istotnym elementem spotkań była możliwość wymiany doświadczeń uczestników, związanych ze sposobami podejmowanych interwencji czy prowadzenia konsultacji dla pracowników szkół.
Efektem realizacji zadania jest przygotowanie nowych liderów – przeszkolonych zostało
51 osób z całej Polski. W roku 2016 (styczeń – czerwiec) przekażą oni zdobytą wiedzę radom pedagogicznym.
Uczestnicy szkolenia bardzo wysoko ocenili jego treści oraz sposób ich przekazywania.
W ankietach ewaluacyjnych wskazywali na to, iż w trakcie szkolenia nabyli nową wiedzę oraz umiejętności, które będą przydatne w przeciwdziałaniu agresji rówieśniczej.
Lista liderów udostępniona jest na stronie internetowej Wydziału Wychowania i Profilaktyki ORE: http://www.ore.edu.pl/liderzy-profilaktyki-agresji-i-przemocy
Rekomendacje do dalszych działań, m.in. w ramach harmonogramu BIPS w 2016 r.
Organizowanie seminariów, spotkań o charakterze superwizyjnym dla liderów prowadzących zajęcia dla nauczycieli.
Tytuł zadania
Szkolenia dla pracowników placówek doskonalenia nauczycieli z zakresu funkcjonowania i pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE),
w tym niepełnosprawnymi, pod tytułem:
„Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej”.
Założenia merytoryczne zadania, w tym cel, zakładane metody pracy, prezentacja osób prowadzących zajęcia i wykłady
Celem szkoleń było podniesienie kompetencji przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli, m.in. w zakresie znajomości skutecznych sposobów postępowania nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły w sytuacjach występowania przemocy rówieśniczej – omawianych podczas konferencji opisanej w części V pkt 2 Harmonogramu.
Przeszkoleni pracownicy placówek doskonalenia nauczycieli zostaną zobowiązani
do szkolenia nauczycieli na swoim terenie.
Planowany okres realizacji: III kwartał 2015 r. Planowany wymiar godzin 1 szkolenia: 20h.
W przebiegu szkolenia zaplanowano wykłady wprowadzające oraz zajęcia warsztatowe. Osoby zaproszone do prowadzenia to doświadczeni trenerzy:
Monika Gołubiew-Konieczna – psycholog i pedagog specjalny z wieloletnim stażem pracy pedagogicznej, nauczyciel akademicki, trener z zakresu diagnozy psychopedagogicznej, pracy z uczniami niepełnosprawnymi w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych oraz metod rewalidacji indywidualnej. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące przeciwdziałania agresji i przemocy
w szkole, prawa oświatowego i wiele innych.
Ewa Czech – pedagog specjalny z wieloletnim doświadczeniem zawodowym jako pedagog szkolny, nauczyciel wspomagający w klasie integracyjnej, diagnosta uczniów z niepełnosprawnością w poradni psychologiczno – pedagogicznej, trener, nauczyciel akademicki. Prowadzi zajęcia dla nauczycieli, m.in. z zakresu rewalidacji indywidualnej, metodyki pracy korekcyjno – kompensacyjnej, pedagogiki opiekuńczej i pracy socjalnej.
Ewa Czemierowska – Koruba – psycholog z 33-letnim doświadczeniem w pracy
z dorosłymi, dziećmi i młodzieżą. Prowadzi warsztaty i treningi psychologiczne głównie w zakresie umiejętności interpersonalnych i wychowawczych, profilaktyki uzależnień i agresji, asertywności oraz różnych form pomocy psychologicznej. Współautorka programów zajęć wychowawczo-profilaktycznych „Spójrz Inaczej”
i „Spójrz inaczej na agresję” i trenerem tych programów od początku ich istnienia.
W latach 2006-2012 ekspert i członek Rady Programowej programu społecznego „Szkoła bez przemocy”.
Hubert Czemierowski – psycholog, coach. Prowadzi warsztaty z zakresu umiejętności psychologicznych i rozwoju osobistego oraz szkolenia w ramach ogólnopolskiej kampanii „Szkoła bez Przemocy”. Autor programów profilaktycznych dotyczących problemu agresji i przemocy oraz licznych scenariuszy zajęć mających na celu praktyczną naukę umiejętności psychologicznych.
Oczekiwane rezultaty
Oczekiwane efekty szkoleń: Zwiększenie kompetencji realizatorów szkoleń
z placówek doskonalenia nauczycieli w zakresie funkcjonowania i pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnymi, jak również
w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej. Zwiększenie liczby osób kompetentnych w zakresie powyższej problematyki w poszczególnych województwach, stworzenie sieci liderów oraz umożliwienie realizacji szkoleń z tego zakresu dla szkół i placówek na terenie każdego województwa.
Program zadania
Zadanie realizowane w ramach rządowego programu na lata 2014-2016
„Bezpieczna i przyjazna szkoła”
Szkolenia dla pracowników placówek doskonalenia nauczycieli dotyczące funkcjonowania i pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnymi
Hotel Holiday Park, ul. Heroldów 1b
Dzień I | |||
12.00 – 13.00 | Zakwaterowanie | ||
13.00 – 14.00 | OBIAD | ||
Praca w jednej grupie – wykład interaktywny
Monika Gołubiew-Konieczna
|
|||
14.00 – 16.15
|
Powitanie, omówienie celów, przedstawienie się, zebranie oczekiwań uczestników.
Wystąpienia zaproszonych Gości
Praktyczne wykorzystanie przepisów prawa oświatowego na rzecz włączania uczniów z niepełnosprawnością do szkół ogólnodostępnych |
||
16.15 – 16.45 | PRZERWA KAWOWA | ||
16.45 – 18.15
|
Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej – prawa, obowiązki i potrzeby nauczycieli, uczniów i rodziców w zgodnym tworzeniu jednej społeczności szkolnej i budowaniu klimatu szkoły |
||
18.15 | KOLACJA | ||
Dzień II | |||
8.00 – 9.00 | ŚNIADANIE | ||
Warsztaty w dwóch grupach równoległych
|
|||
9.00 – 11.00 | Grupa I
Prowadzenie: Monika Gołubiew – Konieczna |
Grupa II
Prowadzenie: Ewa Czech
|
|
Identyfikacja potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami a przygotowanie i rola grupy rówieśniczej w ich zaspokajaniu
|
|||
11.00 – 11.30 | PRZERWA KAWOWA | ||
Warsztaty w grupach równoległych – cd.
|
|||
11.30 – 13.00
|
Grupa I | Grupa II
|
|
Identyfikacja potrzeb edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami i sposoby ich zaspokajania – współpraca nauczycieli i specjalistów przy konstruowaniu IPET – ów, wytyczne do realizacji dostosowań podstaw programowych, „sprawiedliwe” ocenianie
|
|||
13.00 – 14.00 | OBIAD | ||
Warsztaty w grupach równoległych – cd.
|
|||
14.00 – 15.30
|
Grupa I
|
Grupa II
|
|
Rodzice uczniów z niepełnosprawnościami jako odbiorcy oferty edukacyjnej oraz partnerzy w jej realizacji – współpraca z rodzicami na rzecz efektywnej edukacji
|
|||
15.30 -16.00 | PRZERWA KAWOWA | ||
16.00 – 18.15
|
Grupa I
|
Grupa II
|
|
Model wsparcia uczniów z niepełnosprawnościami w szkole ogólnodostępnej z uwzględnieniem współpracy wewnątrzszkolnejPoszukiwania koalicji zewnętrznej, wsparcia grupy rówieśniczej i współpracy z rodzicami – działania profilaktyczne przygotowujące środowisko szkolne na przyjęcie ucznia z niepełnosprawnością |
|||
18.15 | KOLACJA | ||
Dzień III | |||
8.00 – 8.30 | ŚNIADANIE | ||
Warsztaty w grupach równoległych
|
|||
8.30 -10.45
|
Grupa I
Prowadzenie: Ewa Czemierowska – Koruba
|
Grupa II
Prowadzenie: Hubert Czemierowski
|
|
Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w kontekście dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
|
|||
10.45 – 11.15 | PRZERWA KAWOWA
|
||
Warsztaty w grupach równoległych – cd.
|
|||
11.15 -13.30
|
Grupa I | Grupa II
|
|
Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w kontekście dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Podsumowanie, ewaluacja, zakończenie |
|||
13.30 | OBIAD |
Sprawozdanie z realizacji zadania
Podsumowanie szkoleń dla przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli
z zakresu funkcjonowania i pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnymi, pt:
„Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej”.
W ramach zadania odbyły się trzy szkolenia, zrealizowane według tego samego harmonogramu w następujących terminach: 5-7 października 2015 r. (dwie grupy równoległe) oraz 16-18 listopada 2015 r. w Warszawie.
W wydarzeniach wzięło udział 85 przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli oraz poradni psychologiczno – pedagogicznych, reprezentujących 16 województw.
Aby zapewnić szkołom równy dostęp do przeszkolonej kadry na terenie wszystkich województw, w kryteriach doboru uczestników uwzględniono równy rozkład zasobów na terenie Polski, odpowiednio do wielości województwa i ilości placówek edukacyjnych na jego terenie. Ze względu na to, iż za kompleksowe wspomaganie szkół od stycznia 2016 r. odpowiadać będą placówki doskonalenia nauczycieli i poradnie psychologiczno-pedagogiczne podjęto decyzję o zaproszeniu do udziału w tej formie doskonalenia zarówno przedstawicieli odn, jak i ppp.
Celem szkoleń było poszerzenie wiedzy oraz podniesienie kompetencji uczestników m.in. w zakresie metod pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
w tym niepełnosprawnymi oraz włączania tych uczniów do szkół ogólnodostępnych, jak również znajomości skutecznych sposobów postępowania nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły w sytuacjach przemocy rówieśniczej.
Długofalowym celem przedsięwzięcia jest przygotowanie kadry – liderów z zakresu edukacji włączającej oraz profilaktyki agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży,
w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, którzy będą przekazywać zdobytą wiedzę w szkołach na terenie swoich województw podczas szkoleń dla rad pedagogicznych.
Szkolenia służyły również wymianie doświadczeń oraz upowszechnianiu idei edukacji włączającej. Omówiono praktyczne aspekty wykorzystania przepisów prawa oświatowego na rzecz włączania uczniów z niepełnosprawnością do szkół ogólnodostępnych.
W czasie wystąpienia przedstawiciel MEN Departamentu Zwiększania Szans Edukacyjnych, przedstawił obowiązujące regulacje prawne dotyczące kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w odniesieniu do bieżących zmian
w przepisach oświatowych.
Kolejno, w ramach interaktywnego wykładu, zostały zaprezentowane praktyczne aspekty wykorzystania przepisów prawa oświatowego na rzecz włączania uczniów
z niepełnosprawnością do szkół ogólnodostępnych. Podkreślono w nim konieczność „odczarowania stereotypów” w podejściu do kształcenia uczniów
z niepełnosprawnościami oraz zrozumienia nie tylko edukacyjnych potrzeb tej grupy uczniów.
Część warsztatowa obejmowała dwa bloki tematyczne z zakresu edukacji włączającej oraz profilaktyki agresji i przemocy, poprowadzili je w dwóch grupach równoległych wybitni specjaliści i praktycy.
W warsztatach dotyczących edukacji włączającej, uczestnicy skupili się między innymi na identyfikowaniu potrzeb uczniów z niepełnosprawnościami, poszukiwaniu skutecznych metod ich zaspokajania oraz wspierania rozwoju. Omówiono ważne aspekty współpracy nauczycieli i specjalistów przy konstruowaniu Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (IPET), w tym także metody pracy
i dostosowanie podstawy programowej do możliwości uczniów oraz motywujące sposoby oceniania. Podkreślono rolę grupy rówieśniczej w budowaniu wspierającego środowiska szkolnego. Ponadto poszukiwano rozwiązań służących współpracy szkoły, instytucji zewnętrznych i rodziców na rzecz efektywnej edukacji uczniów z niepełnosprawnościami.
W trakcie warsztatów pt. Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w kontekście dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, omówiono sposoby postępowania nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły w sytuacji występowania agresji
i przemocy. Wypracowano zasady i omówiono skuteczne sposoby reagowania na zachowania agresywne. Podczas ćwiczeń uczestnicy trenowali m. in.: konstruktywną reakcję w sytuacji wystąpienia agresji, prowadzenie rozmowy interwencyjnej ze sprawcą, rozmowę z ofiarą agresji i przemocy.
Wykłady i warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem i bardzo dobrym odbiorem ze strony uczestników wydarzeń. W ankietach ewaluacyjnych szczególnie podkreślano wysoką jakość szkoleń, kompetencje i doświadczenie trenerów, świetną organizację formy doskonalenia. Zdecydowana większość uczestników zadeklarowała, że dobór treści był odpowiedni do ich oczekiwań, pozwolił na uporządkowanie lub przyrost wiedzy oraz w pełni przygotował ich do prowadzenia szkoleń z omawianego zakresu tematycznego.
Uczestnicy szkoleń zostali wyposażeni w pakiet materiałów, dzięki któremu będą mogli realizować szkolenia z tego zakresu w szkołach.
Uczestnicy zostali zobowiązani do przeprowadzenia szkoleń dla rad pedagogicznych na swoim terenie oraz do udzielania wsparcia szkołom i placówkom w rozwiązywaniu trudnych sytuacji dotyczących omawianej problematyki, a także w przypadku zdiagnozowanych potrzeb społeczności szkolnej w tym zakresie.
Założono, że każda osoba, która ukończyła szkolenie przeszkoli co najmniej 3 rady pedagogiczne, liczące nie mniej niż 10 osób –oraz nadeśle do ORE sprawozdanie do dnia 27.05.2016 r, a następnie weźmie udziału w spotkaniu superwizyjnym, które zaplanowano w ramach zadań Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych
w czerwcu 2016 roku.
Po spełnieniu powyższych warunków, nazwiska liderów zostaną umieszczone na liście, która będzie opublikowana na stronie ORE oraz na stronie MEN na platformie Bezpieczna szkoła, aby ułatwić szkołom możliwość korzystania ze wsparcia przygotowanych osób.
Rekomendacje do dalszych działań
Zorganizowanie konferencji pn. „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole” cz. II.
Założenia merytoryczne zadania, w tym cel, zakładane metody pracy, prezentacja osób prowadzących zajęcia i wykłady
Cele wydarzenia: poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej, poznanie praktycznych rozwiązań w pracy wychowawczej służących przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej, a także przedstawienie skutecznych sposobów postępowania nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły w sytuacjach występowania przemocy rówieśniczej, wymiana doświadczeń oraz upowszechnianie idei edukacji włączającej.
Metody pracy: wykłady, warsztaty.
Osoby prowadzące:
Joanna Szymańska – psycholog kliniczny, doradca MEN ds. reformy systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej i profilaktyki, edukator. Nauczyciel konsultant, były kierownik Pracowni Wychowania i Profilaktyki w Ośrodku Rozwoju Edukacji. Wypracowywała i upowszechniała standardy działań profilaktycznych adresowanych do dzieci i młodzieży szkolnej, prowadziła internetowy Bank Rekomendowanych Programów Profilaktycznych. Współautorka międzynarodowego programu edukacyjnego „Golden Five” dla nauczycieli gimnazjum. Autorka ponad 50 publikacji, w tym poradnika „Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki” (ORE, 2012).
Krzysztof Durnaś – dyrektor szkoły, coach, trener Centrum Kształcenia Liderów i Wychowawców im. P. Arrupe. Absolwent UKSW w Warszawie i studiów dla Liderów Oświaty Collegium Civitas w Warszawie, ukończył studia podyplomowe z zakresu zarządzania oświatą, informatyki z elementami e-learningu. Mentor w kursach internetowych, konsultant Centrum Edukacji Obywatelskiej w Warszawie, współpracownik Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Autor szkoleń dla nauczycieli realizowanych w Polsce, Białorusi, Egipcie, Albanii i na Ukrainie, autor wielu publikacji w pismach naukowych i edukacyjnych.
Joanna Węgrzynowska – psycholog, licencjonowany trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, trener Treningu Zastępowania Agresji. Posiada wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla nauczycieli z zakresu edukacji zdrowotnej, profilaktyki uzależnień, umiejętności wychowawczych. Specjalizuje się w pracy z uczniami agresywnymi oraz z klasami o dużym natężeniu przemocy. W ramach Programu TESYA prowadzi treningi dla agresywnych dziewcząt i chłopców w gimnazjach. Współpracuje z wieloma szkołami w Polsce w zakresie przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, szkoli i konsultuje rady pedagogiczne. Prowadzi treningi asertywności dla dzieci – ofiar przemocy rówieśniczej. Współautorka książki „Wychowanie przeciw przemocy” (ASS, 1998), autorka scenariuszy edukacyjnych z profilaktyki przemocy dla dzieci klas 4–6 i gimnazjum oraz scenariuszy profilaktycznych dotyczących problemu przemocy dorosłych wobec dzieci „KLAPSS” (Raabe, 2004), a także publikacji „Spotkanie z rodzicami na temat zjawiska agresji i przemocy” (Raabe, 2004).
Piotr Plichta – doktor, pedagog specjalny, pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego i Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi. Mediator sądowy, kierownik
i członek zespołów badawczych realizujących granty krajowe i zagraniczne. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych m.in. ze stresem i wypaleniem zawodowym w profesjach pomocowych, edukacją i rehabilitacją osób z niepełnosprawnością intelektualną, ze szczególnym uwzględnieniem używania nowych mediów przez tę grupę osób, oraz z zaangażowaniem w przemoc rówieśniczą uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Autor i współautor kilkudziesięciu publikacji naukowych m.in. monografii „Wypalenie zawodowe i poczucie sensu życia pedagogów specjalnych”. Przedstawiciel Polski w akcjach COST IS0801 (European Cooperation in the Field of Scientific and Technical Research. Cyberbullying: coping with negative and enhancing positive uses of new technologies, in relationships in educational settings) i IS1210 (appearance matters tackling the physical and psychosocial consequences of dissatisfaction with appearance).
Jacek Pyżalski – doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki (UAM, 2012; doktorat nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki – UŁ, 2002). Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracuje na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu (UAM w Poznaniu) oraz jest adiunktem w Instytucie Medycyny Pracy w Łodzi – w Krajowym Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy. Mediator sądowy. Autor licznych publikacji. Trener w obszarze komunikowania i trudnych zachowań oraz ekspert w zakresie edukacji medialnej. Członek Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej. Zainteresowania badawcze związane z zagadnieniami: agresji elektronicznej, nowych mediów, komunikacji w szkole, promocji zdrowia, cyberprzemocy wśród młodzieży. Autor pierwszej książki „Nauczyciele-uczniowie – dwa spojrzenia na dyscyplinę w klasie” oraz pierwszej monografii na rynku polskim dotyczącej agresji elektronicznej „Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży” (GWP, Sopot 2011).
Oczekiwane rezultaty
Opracowanie rekomendacji służących podejmowaniu przez nauczycieli, rodziców oraz specjalistów skutecznych działań w sytuacjach występowania przemocy wobec dzieci ze SPE w szkołach. Upowszechnienie materiałów dla nauczycieli poprzez strony internetowe Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ośrodka Rozwoju Edukacji oraz podczas szkoleń przedstawicieli placówek doskonalenia nauczycieli opisanych w części III pkt.3 Harmonogramu.
Program zadania
Program konferencji
pt.: „Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole” cz. II 2 lipca 2015 r.
Aula Ośrodka Rozwoju Edukacji
Warszawa, Aleje Ujazdowskie 28
10.00 – 10.30 | REJESTRACJA |
10.30 – 11.00
|
Otwarcie konferencji
Dorota Żyro – wicedyrektor ORE Urszula Augustyn – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, Pełnomocnik Rządu ds. bezpieczeństwa w szkołach Anna Wesołowska – Dyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego i Wychowania MEN |
11.00 – 11.30 |
Kreowanie wspierającego klimatu w klasie i w szkole – Joanna Szymańska |
11.30 – 12.00
|
Dzieci i młodzież ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a przemoc rówieśnicza w szkole – dr Piotr Plichta |
12.00 – 12.20 | PRZERWA |
12.20 – 12.50 | Rola dyrektora szkoły w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej – Krzysztof Durnaś |
12.50 – 13.20 | Jak pomóc dziecku doświadczającemu przemocy rówieśniczej? – Joanna Węgrzynowska |
13.20 – 13.50 | Co działa a co nie działa w przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej – prof. Jacek Pyżalski |
13.50 – 14.00 | PRZERWA (zmiana sal) |
14.00 – 15.30
|
Warsztaty w trzech grupach tematycznych (do wyboru): |
Dziecko ze SPE w klasie – praca wychowawcza – dr Piotr Plichta | |
Nauczyciel – dziecko – rodzic – dialog w edukacji włączającej – Krzysztof Durnaś |
|
Rola nauczyciela w integracji klasy – prof. Jacek Pyżalski | |
15.30 – 15.45 | Podsumowanie, zakończenie konferencji – Katarzyna Stępniak |
15.45 | LUNCH |
Sprawozdanie z realizacji zadania
W ramach realizacji Rządowego programu na lata 2014–2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Ośrodek Rozwoju Edukacji Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych na zlecenie MEN zorganizował konferencję pn.: Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej wobec dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – cz. II.
Konferencja była kontynuacją działań z 2014 r., kiedy odbyła się I konferencja pod tym tytułem. Celem przedsięwzięcia było poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej, poznanie praktycznych rozwiązań w pracy wychowawczej służących przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej, a także przedstawienie skutecznych sposobów postępowania nauczycieli, rodziców, pracowników szkoły w sytuacji występowania przemocy rówieśniczej, wymiana doświadczeń oraz upowszechnianie idei edukacji włączającej.
Przedsięwzięcie skierowane było do pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, ośrodków doskonalenia nauczycieli, bibliotek pedagogicznych oraz dyrektorów i specjalistów ze szkół.
Prelegenci omówili sprawdzone sposoby skutecznej pracy wychowawczej z zespołem klasowym, budowanie relacji między uczniami w celu kształtowania bezpiecznego klimatu społecznego klasy, który w badaniach naukowych uznany jest za jeden z czynników chroniących wobec występowania zjawiska przemocy rówieśniczej.
Omówiono także zagadnienia dotyczące dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w roli ofiary i sprawcy, jak również roli rówieśników jako obserwatorów zjawiska przemocy. Poszukiwano także skutecznych sposobów pomocy dla wszystkich zaangażowanych środowisk.
Ze względu na to, iż pierwsza konferencja, która odbyła się w listopadzie 2014 r., była w dużej mierze poświęcona pracy indywidualnej z dzieckiem ze SPE oraz sposobom pomocy, w tegorocznej konferencji skupiono uwagę na działaniach wychowawczych, które powinny być skierowane do wszystkich dzieci w klasie.
Kluczowe dla przeciwdziałania przemocy rówieśniczej w szkole jest podejmowanie regularnych, systematycznych działań w oparciu o program wychowawczy szkoły, mający na celu budowanie właściwych relacji, kształtowanie umiejętności psychospołecznych uczniów, w tym empatii, tolerancji, akceptacji i poszanowania odmienności.
Konferencja została podzielona na dwie części: wykładową i warsztatową. Podczas zajęć warsztatowych przedyskutowano praktyczne aspekty pracy szkoły, w szczególności:
Warsztat „Dziecko ze SPE w klasie – praca wychowawcza” stwarzał okazję do refleksji na temat edukacji włączającej. Przeanalizowano także wybrane czynniki predysponujące do bycia ofiarą. Zaproponowano kilka metod działania: tworzenie
okazji do podnoszenia kompetencji społecznych i pozytywnych interakcji (np. używanie historyjek), eliminowanie wyuczonej bezradności i zależności od dorosłych jako jednego z czynników ryzyka, wzmacnianie niezależności (np. tworzenie zindywidualizowanego kodu porozumiewania się w sytuacji zagrożenia), ćwiczenie w samostanowieniu (autonomia, samoregulacja, samorealizacja, inicjatywa) itp.
Uczestnicy zastanawiali się nad perspektywą rodzica jako eksperta. Zaproponowano, by szkoły specjalne stanowiły wielospecjalistyczne centra, których mogłaby otrzymywać pomoc kadra szkół ogólnodostępnych. Zauważono, że w praktyce edukacja włączająca to wyzwanie dla nauczycieli. Należy wprowadzić zmiany w systemie kształcenia oraz w przepisach prawnych (m.in. indywidualizacja nauczania, asystent nauczyciela, podstawa programowa).
Podczas warsztatów na temat „Nauczyciel – dziecko – rodzic –dialog w edukacji włączającej” podjęto następujące zagadnienia: podnoszenie kompetencji miękkich – kształcenie technik komunikacyjnych, kształtowanie postawy dialogu w pracy grona pedagogicznego (praca zespołów), w kontaktach z uczniami, rodzicami oraz umiejętność pracy zespołowej w szkole i poza szkołą, wyposażenie nauczycieli w umiejętności budowania dialogu poprzez stosowanie metod wspomagających, jak również umiejętności w zakresie mediacji, coachingu.
Warsztat na temat „Rola nauczyciela w integracji klasy” był okazją do przeanalizowania metod służących integracji i motywowaniu grupy/klasy (metoda socjometrii). Zastanawiano się nad skutecznymi działaniami antydyskryminacyjnymi, które powinien w codziennej pracy podejmować nauczyciel. Zwrócono uwagę na to, że warto stosować proste techniki i rozwiązania w momencie pojawienia się pierwszych sygnałów, ponieważ działania podjęte w momencie, gdy problem agresji jest już nasilony, są mniej skuteczne i wymagają poważniejszej interwencji. Skuteczność oddziaływań wychowawczych w dużej mierze zależy od sposobu pracy i osobowości nauczyciela oraz klimatu społecznego klasy.
Wartość merytoryczna konferencji oraz jej aspekt praktyczny zostały wysoko ocenione przez uczestników. W wyniku analizy wniosków przekazanych w arkuszach ewaluacyjnych dostrzeżono potrzebę pogłębienia zagadnień z zakresu profilaktyki przemocy wobec dzieci ze SPE.
Na stronie WSPE zamieszczono publikację pokonferencyjną „Przemoc rówieśnicza wobec dzieci ze SPE, część 2”: http://www.ore.edu.pl/wydzialy/specjalnych-potrzeb-edukacyjnych/6489-przemoc-rowiesnicza-wobec-dzieci-ze-spe-czesc-2.
Jako uzupełnienie zagadnień poruszanych podczas konferencji, zgodnie ze zleceniem Ministerstwa Edukacji Narodowej w ramach realizacji programu „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”, Wydział Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych ORE zorganizował szkolenia dla przedstawicieli ośrodków doskonalenia nauczycieli oraz poradni psychologiczno-pedagogicznych, które zgodnie z Rozporządzeniem
Ministra Edukacji Narodowej mają od 1 stycznia 2016 r. realizować kompleksowe wsparcie dla szkół i placówek.
Efektem podjętych działań będzie:
Rekomendacje do dalszych działań
Uczestnicy sformułowali mi. in. następujące rekomendacje:
PROGRAM RAMOWY
Szkolenie w ramach programu Mały Mistrz
Sulejówek, 17-18 listopada 2015 r.
I dzień 17 listopada 2015 r. (wtorek)
12.30 – 13.00 | Rejestracja uczestników | |
13.00 – 14.00 | Obiad | |
14.00 – 14.15 | Powitanie uczestników szkolenia | |
14.15 – 15.00 | Program Mały Mistrz – założenia, cele, realizacja w województwach – Marcin Pawul, SZS | |
15.00 – 16.30 | Po co nam sprawność fizyczna? Rozwój, kształtowanie i znaczenie sprawności fizycznej w teorii i praktyce – Piotr Wróblewski , WCiES | |
16.30 – 17.00 | Przerwa | |
Praca w grupach | Grupa I | Grupa II |
17.00 – 18.30 | Zajęcia w terenie w ramach zajęć WF – dr Dorota Kamień, AWF Warszawa | Zajęcia w terenie w ramach zajęć WF -Piotr Wróblewski, WCiES |
18.30 | Kolacja |
II dzień 18 listopada 2015 r. (środa)
7.00 – 8.00 | Śniadanie | |
Praca w grupach | Grupa I | Grupa II |
8.00 – 9.30 | Wykorzystanie przyborów nietypowych na lekcjach WF w edukacji wczesnoszkolnej – dr Maria Skoniecka, SP nr 175, Warszawa | Zabawowo-zadaniowe metody ćwiczeń rozwijających sprawność fizyczną – Lidia Korpak, WCiES |
9.30 – 11.00 | Zabawowo-zadaniowe metody ćwiczeń rozwijających sprawność fizyczną – Lidia Korpak, WCiES | Wykorzystanie przyborów nietypowych na lekcjach WF w edukacji wczesnoszkolnej – dr Maria Skoniecka, SP nr 175, Warszawa |
11.00 – 11.30 | Przerwa | |
11.30 – 12.15 | Elementy matematyki i ortografii na lekcjach WF w edukacji wczesnoszkolnej –
dr Maria Skoniecka, SP nr 175, Warszawa |
Ćwiczenia śródlekcyjne – Lidia Korpak, WCiES |
12.15 – 13.00 | Ćwiczenia śródlekcyjne – Lidia Korpak , WCiES | Elementy matematyki i ortografii na lekcjach WF w edukacji wczesnoszkolnej -dr Maria Skoniecka, SP nr 175, Warszawa |
13.00 – 13.30 | Zakończenie i podsumowanie szkolenia | |
13.30 – 14.00 | Obiad |
Informacja dotycząca zadania „Zorganizowanie szkolenia dla pracowników placówek doskonalenia nauczycieli w zakresie przygotowania nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej do edukacji ruchowej uczniów w ramach programu Mały Mistrz”, wynikającego z Harmonogramu Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”
W dniach 17-18 listopada 2015 r. odbyło się Szkolenie w ramach programu Mały Mistrz, zorganizowane przez WRSP ORE w Centrum Szkoleniowym ORE w Sulejówku.
Celem szkolenia było przygotowanie pracowników ośrodków doskonalenia nauczycieli do prowadzenia szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji ruchowej uczniów. W dalszej perspektywie czasowej wzrost kompetencji nauczycieli będzie miał wymierny wpływ na zahamowanie negatywnych tendencji w zakresie aktywności fizycznej dzieci i młodzieży.
Do udziału w szkoleniu zaproszonych zostało 60 nauczycieli konsultanci i doradców metodycznych ds. edukacji wczesnoszkolnej i wychowania fizycznego z placówek doskonalenia nauczycieli z obszaru całego kraju.
Program szkolenia obejmował prezentację założeń i celów programu Mały Mistrz oraz zajęcia praktyczne z zakresu ciekawych form i metod prowadzenia zajęć ruchowych z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, takie jak:
Zajęcia zostały przeprowadzone przez wykładowcę wyższej uczelni, trenerów sportowych, nauczycieli i doradców metodycznych do spraw wychowania fizycznego posiadających doświadczenie w zakresie pracy z uczniem młodszym.
Dla uczestników szkolenia przygotowane zostały materiały edukacyjne z zakresu prezentowanej tematyki. Do materiałów zostało dołączone najnowsze wydanie przewodnika dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej Mały Mistrz.
Szkolenie ukończyło 40 nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, którzy zostali zobowiązani do przeprowadzenia szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej na terenie objętym działalnością placówki doskonalenia do dnia 18 stycznia 2016 r. i przesłania sprawozdania z podjętych działań do Ośrodka Rozwoju Edukacji.
Z informacji zwrotnych uzyskanych od uczestników szkolenia wynika, że zaproponowana forma doskonalenia trafia w potrzeby nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Uczestnicy wyrażali zadowolenie z udziału w zajęciach wymagających aktywności ruchowej, jednak zwrócili uwagę, że powinny one odbywać się w obiekcie sportowym, dysponującym odpowiednią bazą szkoleniową oraz sprzętem sportowym.
Oczekiwane rezultaty
Efektem szkolenia jest przygotowanie pracowników doskonalenia nauczycieli do prowadzenia szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w zakresie wprowadzania atrakcyjnych form realizacji zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego. Docelowo oczekiwany będzie wzrost kompetencji nauczycieli w zakresie edukacji ruchowej, co w perspektywie długoterminowej przyniesie wyższa aktywność ruchową dzieci i młodzieży.
Wnioski organizatorów
Istnieje potrzeba organizacji szkoleń dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej z zakresu edukacji ruchowej uczniów w młodszym wieku szkolnym.
15 września 2014 roku Minister Edukacji Narodowej ogłosił dwa konkursy ofert na realizację zadania publicznego pt:
1. „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą”
2. „Prowadzenie przez specjalistów ogólnopolskiej infolinii interwencyjno-informacyjnej dla uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodziców, nauczycieli oraz innych podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży”
Konkursy ogłoszono w ramach Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, którego źródłem finansowania jest rezerwa celowa poz. 26 budżetu państwa.
Informacje ogólne o konkursach:
Pozostałe działania:
Profilaktyka a Ty/Edukacja PaT/E
Konferencje
Rok Szkoły w Ruchu
Zadanie polega na świadczeniu bezpłatnej pomocy telefonicznej i online.
Osobom korzystającym z infolinii zostanie udzielone wsparcie. Osoby otrzymają także rzetelne informacje z zakresu bezpieczeństwa uczniów. W sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży będą podejmowane interwencje.
Odbiorcami Infolinii interwencyjno-informacyjnej będą uczniowie, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodzice, nauczyciele oraz przedstawiciele innych podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
W ramach programu infolinii interwencyjno-informacyjnej:
Pomoc telefoniczna oraz pomoc online świadczona będzie łącznie przez 114 specjalistycznie przygotowanych konsultantów na 10 stanowiskach, w następujący sposób:
Wysoką jakość świadczonej pomocy zapewni stały monitoring pracy konsultantów przez opiekunów/superwizorów podczas każdego dyżuru oraz spotkania briefingowe dyżurującego zespołu konsultantów przed i po każdym dyżurze, a także comiesięczne superwizje.
W sytuacjach trudnych, w tym dotyczących zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, osoby dzwoniące/piszące otrzymają wsparcie oraz informacje na temat możliwości rozwiązania problemu i przeciwdziałania zagrożeniom, a także obowiązujących przepisów prawa i procedur. Jeśli okaże się to niewystarczające, a osoba dzwoniąca/pisząca wyrazi zgodę, konsultanci podejmą interdyscyplinarne interwencje w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa.
W razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia osób kontaktujących się z Telefonem 116111 podejmowane będą interwencje na mocy Porozumienia Komendanta Głównego Policji i Fundacji Dzieci Niczyje (Dz. U. KGP Nr 18 z dnia 24.11.2008 r.), które upoważnia konsultantów do przekazywania dyżurnym KWP/KSP informacji o zagrożeniu kontaktujących się z nimi osób, po czym niezwłocznie podejmowane są czynności służbowe zmierzające do likwidacji zagrożenia. W sytuacjach bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia w związku z możliwością popełniania przestępstwa na szkodę osoby, która skontaktuje się z telefonem 800100100, podejmowane będą interwencje na mocy artykułu 304 ust. 1 Kodeksu postępowania karnego.
W ramach projektu podejmowane będą działania edukacyjne i informacyjne skierowane do dzieci, rodziców, nauczycieli oraz przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Powstaną ulotki edukacyjne dla dzieci oraz ulotki informacyjne dla dorosłych. Realizacja zadania poddawana będzie bieżącej ewaluacji. Tworzone będą analizy miesięczne, kwartalne i roczne dotyczące kontaktów nawiązanych w ramach zadania oraz problemów, z jakimi zgłaszają się osoby korzystające z pomocy.
Efekty Programu (2014-2016)
Zakładane rezultaty:
1. W czasie trwania programu Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 oraz pomocy online, oferta będzie dostępna dla zainteresowanych przez 754 dni pracy;
w poszczególnych latach: 2014 r.: 49 dni; 2015 r.: 352 dni; 2016 r.: 353 dni.
2. W czasie trwania programu Infolinia 800 100 100 oraz pomoc online oferta będzie dostępna dla zainteresowanych przez 539 dni pracy; w poszczególnych latach:
2014 r.: 35 dni; 2015 r.: 252 dni; 2016 r.: 252 dni.
3. Konsultanci przygotowani są do:
4. W czasie trwania programu z serwisów merytorycznych www.116111.pl i www.800100100.pl skorzysta wielu zainteresowanych. Przewiduje się 634 000 odsłon: w 2014 r.: 34 000; w 2015 r.: 300 000; w 2016 r: 300 000.
5. Zostanie przygotowanych łącznie:
Zakładamy także realizację celów Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”:
1. Dzieci i młodzież korzystające z bezpłatnego Telefonu 116111 otrzymają wsparcie psychologiczne i profesjonalną pomoc w rozwiązywaniu problemów, co zwiększy ich poczucie bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oświatowych, a także zmniejszy zjawisko wykluczenia społecznego uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
2. Rodzice i nauczyciele w trudnych sytuacjach dotyczących dzieci otrzymają bezpłatną pomoc, dzięki czemu zostaną podniesione ich kompetencje wychowawcze.
3. Rodzice, nauczyciele oraz przedstawiciele podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży uzyskają informacje na temat funkcjonowania systemu oświaty, możliwości współpracy z instytucjami i podmiotami, dzięki czemu zwiększona zostanie otwartość szkoły lub placówki na uzyskiwanie wsparcia
w środowisku lokalnym.
Program realizuje Fundacja Dzieci Niczyje, która wygrała otwarty konkurs ofert na realizację tego zadania w okresie trzyletnim, począwszy od 2014 – 2016 roku.
Cele programu:
Cele programu będą osiągane poprzez promocję i wdrożenie międzynarodowych rozwiązań systemowych w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem w szkołach i placówkach systemu oświaty.
Fundacja Dzieci Niczyje zapewnia ofertę edukacyjno-szkoleniową dotyczącą ochrony dzieci przed krzywdzeniem, która umożliwi podniesienie kompetencji w tym zakresie dyrektorom szkół i placówek, nauczycielom, rodzicom i opiekunom. Realizacja programu uwzględnia również działania skierowane do uczniów polegające na dostarczeniu im wiedzy na temat unikania zagrożeń oraz możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych.
Standardy:
Standardy powstały jako adaptacja dokumentu Setting the Standard; a common approach to child protection (Ustanowienie standardów; wspólne podejście do ochrony dzieci przed krzywdzeniem), który został opracowany w 2003 r. przez międzynarodową koalicję organizacji pozarządowych działających na rzecz ochrony bezpieczeństwa dzieci.
Ocena placówek edukacyjnych w ramach programu będzie bazowała na następujących standardach:
Standard I. Placówka ustanowiła i wprowadziła w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem i zapewnienia im bezpieczeństwa.
1. Placówka posiada dokument Polityki ochrony dzieci.
2. W dokumencie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem zostały uwzględnione:
a) procedury zgłaszania podejrzeń oraz podejmowania interwencji, które określają krok po kroku, jakie działanie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia dziecka lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony osób obcych, członków rodziny, personelu placówki oraz rówieśników,
b) zasady ochrony danych osobowych dziecka, które określają sposób przechowywania i udostępniania informacji o dziecku,
c) zasady dostępu dzieci do internetu oraz ochrony dzieci przed szkodliwymi treściami w internecie,
d) zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko, określające jakie zachowania są niedozwolone w kontakcie z dzieckiem.
3. Cały personel placówki, w tym wolontariusze oraz praktykanci, znają treść dokumentu Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
4. Zapisy zawarte w dokumencie Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązują wszystkich członków personelu placówki, w tym wolontariuszy oraz praktykantów.
5. Dyrekcja placówki wyznaczyła osobę/y odpowiedzialną/e za monitoring realizacji Polityki ochrony dzieci i jej rola oraz zadania są jasno określone.
6. W placówce jest wyznaczona osoba odpowiedzialna za monitoring bezpieczeństwa sieci komputerowej.
Standard II. Placówka monitoruje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
1. Rekrutacja pracowników w placówce odbywa się według zasad, które obejmują
m. in. ocenę przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz sprawdzenie ich referencji.
2. Placówka uzyskała informacje z Krajowego Rejestru Karnego o pracownikach
(gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa).
3. Wszyscy pracownicy, w tym wolontariusze i stażyści, złożyli oświadczenia dotyczące niekaralności lub toczących się wobec nich postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego – w przypadkach, gdy prawo nie zezwala na pozyskanie informacji z Krajowego Rejestru Karnego.
Standard III. Placówka zapewnia swoim pracownikom edukację w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia.
1. Rozpoczynając pracę w placówce wszyscy członkowie personelu, w tym wolontariusze, stażyści oraz praktykanci przechodzą szkolenie w zakresie ochrony dzieci obejmujące zapoznanie z obowiązującą w placówce Polityką ochrony dzieci.
2. Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie symptomów krzywdzenia dzieci.
3. Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie odpowiedzialności prawnej pracowników placówki, zobowiązanych do podejmowania interwencji.
4. Wszyscy członkowie personelu placówki zostali przeszkoleni w zakresie procedury „Niebieskie Karty”.
5. Pracownicy placówki mają łatwy dostęp do danych kontaktowych lokalnych placówek, które zajmują się ochroną dzieci oraz zapewniają pomoc w nagłych wypadkach (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia).
6. Przynajmniej jeden pedagog/nauczyciel/opiekun został przeszkolony w zakresie metod i narzędzi edukacji dzieci w obszarze ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem oraz bezpieczeństwa w sieci i dysponuje scenariuszami zajęć oraz materiałami edukacyjnymi dla dzieci*.
7. Wychowawcy klas zostali przeszkoleni w zakresie zjawiska przemocy rówieśniczej oraz metod i narzędzi działań profilaktycznych oraz interwencyjnych.
Standard IV. Placówka oferuje rodzicom edukację w zakresie wychowania dzieci bez przemocy oraz ochrony ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
1. W placówce znajduje się tablica dla rodziców, na której zamieszczane są przydatne informacje na temat:
Standard V. Placówka oferuje dzieciom edukację w zakresie praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem.
1. W każdej klasie/grupie odbyły się zajęcia na temat praw dziecka lub są one wpisane w roczny plan pracy każdej klasy/grupy.
2. W każdej klasie/grupie odbyły się zajęcia na temat ochrony przed przemocą oraz wykorzystywaniem lub są one wpisane w roczny plan pracy klasy/grupy.
3. W każdej klasie/grupie odbyły się zajęcia z zakresu profilaktyki przemocy rówieśniczej lub są one wpisane w roczny plan pracy klasy.
4. W każdej klasie/grupie dzieci zostały poinformowane do kogo mają się zgłosić po pomoc i radę w przypadku krzywdzenia lub wykorzystywania.
5. W każdej klasie/grupie odbyły się zajęcia na temat zagrożeń bezpieczeństwa dzieci w internecie lub są one wpisane w roczny plan pracy klasy/grupy.
6. W placówce dostępne są dla dzieci materiały edukacyjne w zakresie: praw dziecka oraz ochrony przed zagrożeniami przemocą i wykorzystywaniem seksualnym oraz zasad bezpieczeństwa w internecie (broszury, ulotki, książki).
7. W placówce wyeksponowane są informacje dla dzieci nt. możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży.
Standard VI. Placówka monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi zasadami ochrony dzieci.
1. Przyjęte zasady i realizowane praktyki ochrony dzieci są weryfikowane – przynajmniej raz na rok.
2. W ramach monitoringu zasad i praktyk ochrony dzieci organizacja konsultuje się z ich rodzicami/opiekunami oraz dziećmi.
Etapy realizacji programu:
Działania w ramach zadania publicznego będą realizowane w kilku etapach:
1. Przeprowadzona zostanie diagnoza potrzeb placówek edukacyjnych w całej Polsce w zakresie spełniania przez nie opisanych wyżej standardów ochrony dzieci.
2. Przygotowana zostanie oferta edukacyjna dla profesjonalistów, rodziców i dzieci, która ułatwi placówkom spełnienie standardów (gotowe scenariusze zajęć edukacyjnych umożliwiające przeprowadzenie działań profilaktycznych dla dzieci i rodziców).
3. Przygotowany zostanie na stronie Fundacji Dzieci Niczyje portal, w którym placówki z całej Polski będą mogły rejestrować się i uzyskać dostęp do oferty edukacyjnej, narzędzi i przydatnych dokumentów.
4. Na terenie całej Polski prowadzone będą działania informacyjno-edukacyjne:
a) ogólnopolska konferencja inaugurująca program odbędzie się w Warszawie,
b) lokalne konferencje informujące o programie (cele, oferta oraz kryteria oceny placówek, warunki otrzymania certyfikatu), zgodnie z zapotrzebowaniem zostaną zorganizowane we współpracy z kuratoriami oświaty i władzami samorządowymi,
c) lokalne pikniki dla dzieci nt. bezpieczeństwa wzmacniające naturalne zasoby dzieci i młodzieży w zakresie ochrony własnej przed krzywdzeniem.
4. Uruchomiony zostanie proces ciągłej rekrutacji placówek do programu. Przystąpienie do programu będzie wiązało się z podjęciem w danej placówce działań na rzecz wdrożenia standardów, a następnie zgłoszenia placówki do oceny, której pozytywny rezultat honorowany będzie przyznaniem placówce certyfikatu.
5. Na terenie całej Polski prowadzone będą szkolenia dla koordynatorów programu w placówkach nt. polityki i standardów ochrony dzieci oraz szkolenia przygotowujące profesjonalistów do prowadzenia działań edukacyjnych w zakresie praw dziecka i ochrony przed krzywdzeniem dla dzieci, rodziców i innych profesjonalistów.
6. Zbudowana zostanie sieć jednostek wspierających realizację programu, do której zaproszone zostaną instytucje i organizacje pozarządowe z całej Polski mające doświadczenie w podobnych działaniach. Po przygotowaniu (w ramach Studium Przeciwdziałania Krzywdzeniu Dzieci) będą one pełniły rolę lokalnych koordynatorów programu.
7. Certyfikowanie placówek, które spełniają standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Realizacja działań pozwoli na dostęp do szerokiej grupy odbiorców, ze względu na wykorzystanie rozwiązań edukacyjnych bazujących na nowych technologiach.
Efekty Programu (2014-2016):
Zakładane rezultaty:
1. 5000 placówek zarejestruje się w portalu programu i wystąpi o certyfikat.
2. Blisko 8000 osób skorzysta z portalu edukacyjnego za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
3. Powstaną 3 nowe narzędzia – scenariusze zajęć profilaktycznych do pracy z dziećmi, które zostaną udostępnione do bezpłatnego pobierania z portalu programu dla szkół i placówek oświatowych z całej Polski. Skorzysta z nich ok. 5000 osób.
4. W ramach edukacji zdalnej – prezentacji multimedialnych oraz e-learningów. powstanie 9 scenariuszy szkoleń dla profesjonalistów (startowych i problemowych). Skorzysta z nich ok. 5000 osób.
5. Odbędzie się 16 konferencji nt. standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem i polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Weźmie w nich udział ok. 1920 osób z całej Polski.
6. Zostanie przeszkolonych blisko 13 500 uczestników nt. standardów polityki ochrony dzieci. Cykl zawiera: 400 godz. startowych szkoleń nt. standardów polityki ochrony dzieci w ok. 50 grupach, w których udział weźmie blisko 900 osób, które następnie przeszkolą po ok. 15 osób w poszczególnych placówkach.
7. Odbędzie się 1120 godz. szkoleń problemowych i weźmie w nich udział około 1260 osób. Uczestniczy szkoleń prowadzonych przez FDN przeszkolą po ok. 15 osób w placówkach, co daje łącznie liczbę 18 900 osób-uczestników szkoleń problemowych.
8. Odbędą się 4 edycje 80-godzinnego Studium Przeciwdziałania Krzywdzeniu Dzieci. Blisko 80 osób zostanie przygotowanych do pełnienia funkcji koordynatorów lokalnych i trenerów szkoleń dot. standardów i przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci w placówkach edukacyjnych. Odbędą się 2 grupy superwizji dla lokalnych koordynatorów.
9. Zostanie zorganizowanych 11 pikników edukacyjnych dla dzieci i młodzieży nt. bezpieczeństwa i szukania pomocy, weźmie w nich udział ok. 3300 osób.
Zakładamy także realizację celów Rządowego programu na lata 2014-2016 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”:
1. Zwiększenie skuteczności działań wychowawczych i profilaktycznych na rzecz bezpieczeństwa i tworzenia przyjaznego środowiska w szkołach i placówkach poprzez wdrożenie standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem, działań edukacyjnych i informacyjnych adresowanych do profesjonalistów, dzieci, młodzieży i rodziców.
2. Podniesienie poziomu wiedzy nauczycieli i szkolnych specjalistów na temat:
3. Nastąpi poprawa społecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży w środowisku rówieśniczym, dzięki podejmowanym działaniom profilaktycznym i interwencyjnym.
4. Nastąpi wzmocnienie współpracy lokalnych podmiotów w zakresie przeciwdziałania krzywdzeniu dzieci.
W perspektywie długoterminowej spodziewamy się zmniejszenie skali zjawiska krzywdzenia dzieci i młodzieży: występowania agresji i przemocy w relacjach z rówieśnikami i dorosłymi w szkołach i placówkach systemu oświaty, wykorzystywania seksualnego, a także podejmowania zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym i pozaszkolnym.
Program „Bezpieczna i przyjazna szkoła – ocena szkół i placówek systemu oświaty realizujących politykę ochrony dzieci przed agresją i przemocą będzie wspomagany prowadzeniem przez specjalistów ogólnopolskiej infolinii interwencyjno-informacyjnej dla uczniów, w tym ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ich rodziców, nauczycieli oraz innych podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Raport z badań – Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem