W wyniku ogłoszonego przez Ministra Administracji i Cyfryzacji konkursu na realizację zadania publicznego pn. „Działania na rzecz bezpiecznego korzystania
z Internetu”, realizowane były trzy projekty, na które Minister Administracji i Cyfryzacji przekazał łącznie 1 mln zł. Były to następujące projekty:
„Działania na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu”.
Projekt był realizowany wspólnie przez Fundację Odkrywców Innowacji i Fundację Drabina Rozwoju. Na realizację tego zadania przyznana została dotacja
w wysokości 500 tys. zł. Zadanie to wyróżniało się innowacyjnym podejściem do tematu konkursu i obejmowało kluczowych odbiorców: uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców. W projekcie zostało przeszkolonych 3 420 bezpośrednich beneficjentów projektu.
Projekt obejmował 3 komponenty:
Podczas konferencji przedstawiana była problematyka zagrożeń występujących
w cyberprzestrzeni oraz przykłady ciekawego, pożytecznego i bezpiecznego korzystania z sieci. Zaprezentowany został standard bezpieczeństwa oraz baza danych.
Podczas warsztatów wyłoniono od 5 do 10 nauczycieli w każdym województwie, którzy zostali Trenerami Bezpiecznego Internetu. Trenerzy otrzymali pakiet materiałów szkoleniowych i edukacyjnych oraz scenariusze do przeprowadzenia zajęć z kluczowymi odbiorcami projektu, tj. z nauczycielami, rodzicami, dziećmi
i młodzieżą.
W ramach projektu powstała dedykowana kluczowym odbiorcom projektu strona internetowa http://bezpiecznyinternet.edu.pl/, na której znajduje się interaktywna baza danych, publikacja „Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych” oraz Multibook dla dzieci.
Do realizacji tego zadania powołany został interdyscyplinarny zespół ekspertów, składający się z przedstawicieli Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej oraz Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, którzy merytorycznie wspierali prace nad bazą informacyjną oraz standardem.
Standard bezpieczeństwa online placówek oświatowych
Poradnik dla profesjonalistów
Materiały – kadra pedagogiczna
Materiały – liderzy młodzieżowi
Poradnik bezpieczeństwa mobilnego
Multibook
„CHROŃMY MŁODOŚĆ w SIECI” – projekt na rzecz bezpiecznego korzystania z Internetu przez młodzież.
Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie Ruch Pomocy Psychologicznej INTEGRACJA, na który podmiot otrzymał dotację w wysokości 200 tys. zł. Zadanie adresowane było głównie do uczniów i wychowanków w wieku 14-18 lat z 30 szkół na terenie Polski. Projekt zakładał bezpośrednie przeszkolenie 120 młodzieżowych liderów, którzy obecnie podejmą dalsze szkolenia młodzieży. Projekt był również skierowany do kadry pedagogicznej oraz rodziców i opiekunów uczniów i wychowanków, dla których przewidziano szkolenia i prelekcje. Z proponowanych prelekcji skorzystało ok. 3 tys. rodziców. Ponadto, w ramach projektu opracowane zostały specjalistyczne materiały edukacyjne. Powstała strona internetowa oraz przeprowadzono ogólnopolski konkurs na twórczy projekt związany z tematyką bezpiecznego korzystania z Internetu. W ramach ww. projektów zaplanowano przeszkolenie ok. 6 tys. uczniów i wychowanków w wieku 6-12 lat, ok. 4 500 uczniów i wychowanków w wieku 13-18 lat i ok. 2 tys. nauczycieli, pedagogów i rodziców. Działania te cieszyły się ogromnym zainteresowaniem, a liczby bezpośrednio przeszkolonych osób w każdym projekcie były większe od zakładanych. W sumie przeszkolono 19 389 osób (uczniów i wychowanków, nauczycieli oraz rodziców i opiekunów).
Program wczesnej interwencji FreD goes net skierowany jest do młodych użytkowników narkotyków (z wyłączeniem osób uzależnionych). Prowadzony jest w formie 8-godzinnych zajęć warsztatowych z wykorzystaniem podejścia dialogu motywującego (Motivational Interviewing). Program ma na celu zmianę postaw wobec narkotyków i zmotywowanie uczestników do zmiany zachowania w związku z używaniem substancji, a także podjęcia dalszej pracy nad sobą lub skorzystania z dalszej pomocy terapeutycznej. Program jest wdrażany w poradniach profilaktycznych, terapii uzależnień, poradniach psychologiczno – pedagogicznych we współpracy z takimi instytucjami jak szkoła, policja sądy.
Antynarkotykowa Poradnia Internetowa www.narkomania.org.pl Na stronie poradni znajdują się informacje dotyczące substancji psychoaktywnych, artykuły, lista placówek udzielających pomocy. Dostępne są bezpłatne, anonimowe konsultacje lekarskie, psychologiczne oraz prawne.
Ogólnopolski Antynarkotykowy Telefon Zaufania działający pod numerem 801 199 990. Oferta Telefonu skierowana jest do osób z problemem narkomanii: osób nadużywających substancji psychoaktywnych, uzależnionych oraz ich bliskich. Do zakresu pomocy świadczonej przez pracowników infolinii należy udzielanie informacji na temat systemu leczenia i adresów konkretnych placówek, informowanie o przepisach prawnych związanych z narkomanią a przede wszystkim udzielanie porad i wsparcia psychologicznego. Telefon jest czynny codziennie w godzinach 16.00-21.00
www.dopalaczeinfo.pl jest to internetowy portal dotyczący dopalaczy. Portal podzielony jest na cztery podstrony w których zawarte są informacje o dopalaczach: „Co to są dopalacze?”, „Mity i prawdy o dopalaczach”, „Szczegóły o dopalaczach”, a także podstrona „Uwaga!”, która zawiera informacje na temat szkodliwości dla zdrowia tych substancji. Portal adresowany jest zarówno do dorosłych jak i młodzieży.
www.nacomito.com.pl jest portalem internetowym stworzonym w ramach ogólnopolskiej kampanii „Narkotyki? Na co mi to”. Strona internetowa zawiera min. Materiały edukacyjne dla młodzież, przydatne linki, a także przekierowanie na fanpage nacomito na Facebook. Fanpage adresowany jest do młodzieży i moderowany na zlecenie Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii
Baza programów rekomendowanych zawiera informacje na temat programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego o potwierdzonej skuteczności.
Platforma edukacyjna została opracowana przez Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii. E-learningowa forma platformy pozwala na samodzielną naukę i zdobywanie umiejętności, między innymi w zakresie czynników ryzyka i czynników chroniących przed sięganiem po środki zmieniające świadomość a także wczesnej interwencji. Adresowana jest do nauczycieli i pedagogów szkolnych oraz lekarzy wszystkich specjalizacji.
Infolinia czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 14.00 do 20.00 (telefon informacyjno-interwencyjny). W zamierzeniu organizatorów jest ona przede wszystkim formą wsparcia dla rodziców, obawiających się o bezpieczeństwo i zdrowie swoich dzieci; którzy czują się bezradni wobec faktu sięgania przez nastolatka po alkohol.
Program profilaktyczny „Sami dla siebie i dla innych”
Projekt „Sami dla siebie i dla innych” jest programem profilaktycznym adresowanym do młodzieży w wieku 13-15 lat (gimnazjaliści: pierwsza i druga klasa), ich rodziców i nauczycieli. Jest to program profilaktyki uniwersalnej z elementami profilaktyki selektywnej (opcjonalnie).
Projekt składa się z trzech modułów: moduł dla gimnazjalistów, moduł dla rodziców oraz moduł dla nauczycieli.
Celem modułu dla uczniów jest promocja zdrowego stylu życia i postaw wolnych od substancji psychoaktywnych poprzez kształtowanie wzorów satysfakcjonującego życia oraz gotowości do radzenia sobie z trudnościami okresu dorastania. Program „Sami dla siebie i dla innych” opiera się na zintegrowanej koncepcji profilaktyki i umożliwia młodzieży czynny udział w świadomym kształtowaniu postaw, poglądów i opinii wobec używania alkoholu, narkotyków oraz różnych form agresji.
Istotnym elementem procesu oddziaływań jest identyfikacja hierarchii wartości istotnych z perspektywy odbiorców w kontekście promocji zdrowia. Zadaniem realizatorów jest wspieranie młodzieży w dążeniu do samopoznania. Program nakierowany jest na modyfikację wiedzy, przekonań i motywów w odniesieniu do wartości i celów, którymi kieruje się młodzież, czego zakładanym efektem jest ograniczenie lub zaniechanie podejmowania zachowań ryzykownych i podtrzymanie zachowań ocenianych jako pozytywne.
Program odwołuje się do dwóch podstawowych strategii: edukacji normatywnej (teoria uzasadnionego działania Icka Ajzena i Martina Fishbeina) oraz kształtowania umiejętności życiowych (teoria zachowań problemowych Richarda Jessora). Zaplanowane w ramach projektu działania adresowane do gimnazjalistów skupiają się na czynnikach chroniących takich jak m.in. samopoznanie, pogłębiona wiedza na temat własnych wartości, celów i motywów; poczucie własnej wartości; odpowiednie umiejętności życiowe, w tym konstruktywne sposoby radzenia sobie ze stresem; postawa asertywna (szczególnie wobec destrukcyjnych wpływów grupy rówieśniczej); rozwój konstruktywnych zainteresowań; rzetelne informacje dotyczące substancji psychoaktywnych oraz ich używania czy pozytywny klimat społeczny szkoły.
Oddziaływania uwzględniają następujące formy pracy: aktywizujące metody pracy (w tym elementy psychodramy, elementy treningu interpersonalnego), aranżowanie znaczących osobistych doświadczeń i odkryć.
Program w części adresowanej do młodzieży, składa się z 12 sesji (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Struktura programu ma po części charakter otwarty i zakłada partycypację odbiorców – w wyznaczonych ramach – w tworzeniu poszczególnych elementów scenariuszy. Przyjęcie takiego rozwiązania ma na celu możliwe pełne uwzględnianie tematów i problemów, które są najważniejsze z perspektywy adresatów.
Moduł dla rodziców
Założeniem programu jest wspieranie rodziców w przyjmowaniu postaw wychowawczych sprzyjających ich zdrowiu oraz zdrowiu ich dzieci. Przyjmujemy, że jednym z istotnych elementów mających wpływ na kształtowanie postaw, norm, intencji i okoliczności sięgania po alkohol i inne substancje psychoaktywne przez młodzież jest aprobata lub dezaprobata wobec picia alkoholu, palenia papierosów i używania narkotyków okazywana przez rodziców. Udział rodziców w programie ma uświadamiać im znaczenie przyjmowanych przez nich norm dotyczących spożywania alkoholu przez dzieci, a także rolę implementowania tych norm w życiu codziennym. Ponadto, program ma wspierać rodziców w zakresie podstawowych zasad kształtowania relacji interpersonalnych z dziećmi. „Sami dla siebie i dla innych” ma również uświadamiać uczestnikom znaczenie i możliwości angażowania się rodziców w życie szkoły (budowanie pozytywnego klimatu społecznego placówek). Oddziaływania wobec rodziców obejmują 2 sesje (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Moduł dla nauczycieli
Część adresowana do nauczycieli koncentruje się na tworzeniu pozytywnego klimatu społecznego placówki poprzez pomoc pedagogom w budowaniu wspierających relacji z uczniami, opartych na podmiotowym stosunku do podopiecznych.
Cele szczegółowe programu to m.in. wzrost umiejętności w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami; wzrost umiejętności w zakresie poprawnego komunikowania się z uczniami; wzrost umiejętności w zakresie pozytywnego motywowania uczniów do rozwoju osobistego, w kontekście wiedzy na temat procesów zachodzących w okresie dorastania.
Na ten moduł programu składają się dwie sesje (każda po 2 godziny dydaktyczne).
Dla zwiększenia skuteczności oddziaływań profilaktycznych, osoby prowadzące sesje będą uczestniczyć w superwizji, co stworzy możliwość wymiany doświadczeń, ale przede wszystkim omówienia źródeł pojawiających się podczas sesji trudności, oceny/wyeliminowania ryzyka niepowodzenia programu, uzyskania pomocy w bardziej efektywnej realizacji scenariuszy.
Program podlega również ewaluacji, która służyć będzie weryfikacji adekwatności przyjętych w programie celów i rozwiązań metodycznych z perspektywy grup docelowych. Badania obejmować będą program w części adresowanej do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Planuje się ponadto prowadzenie monitoringu (ewaluacji procesu), którego przedmiotem będzie zakres i forma wdrażania poszczególnych elementów programu. Monitoring realizowany będzie za pośrednictwem „Arkuszy realizacji programu”.
„MONAR na Woodstocku”
Regularnie od 2008 roku Stowarzyszenie MONAR uczestniczy w festiwalu Przystanek Woodstock.
Działania realizowane w ramach cyklicznej akcji „MONAR na Woodstocku”:
1. Działania w namiocie warsztatowym:
2. Działania w punkcie konsultacyjno-informacyjnym
3. Działania „w terenie” – wśród uczestników, na całym terenie Przystanku Woodstock, obecni byli oznaczeni logo MONAR’u wolontariusze informujący o dostępnych w stoisku MONAR’u formach pomocy i zabawy, a także swoją postawą lansowali zabawę na trzeźwo, promowali hasło profilaktyczne „Zażywam tylko dźwięków” oraz stemplowali uczestnikom festiwalu na ciele pieczątki z tym samym hasłem profilaktycznym.
W efekcie prowadzonych w ramach projektu wszelkich działań każdego roku docieraliśmy do grupy około 10.000 osób.
Kontakt: Marta Stefaniak-Łubianka, tel. 22 530 62 87, e-mail: mstefaniak-lubianka@monar.org
„Szkolne Superwizje”
Program Stowarzyszenia MONAR „Szkolne superwizje” powstał z inicjatywy samych nauczycieli, którzy w swojej codziennej pracy wychowawczej potrzebowali wsparcia i to w sposób, który nie tylko umożliwi doskonalenie umiejętności pedagogicznych ale zarazem zadba o ich kondycję psychiczną i rozwój osobisty. Adresatami programu są wyłącznie nauczyciele, pedagodzy i psycholodzy zajmujący się realizacją programów wychowawczych i profilaktycznych w różnego rodzaju szkołach i placówkach systemu oświaty, które adresują swoje działania do osób w wieku od 13 do 16 lat.
Oferta programu obejmuje:
1. Możliwość korzystania z nieodpłatnych superwizji prowadzonych przez superwizorów Stowarzyszenia MONAR – w jednej szkole, program obejmie 5 sesji superwizyjnych (po 5 godz. lekcyjnych każda), organizowanych w danym roku szkolnym dla grupy min. 15 nauczycieli pracujących z dziećmi w wieku 13-16 lat. Możliwe jest też stworzenie jednej grupy z nauczycieli z różnych gimnazjów (placówek). Sesje superwizyjne odbywać się będą na terenie danej szkoły lub w miejscu ustalonym przez uczestników.
2. Bezpłatny udział w konferencjach szkoleniowych „Superwizja własnej pracy nauczyciela jako narzędzie skutecznej pracy wychowawczej i profilaktycznej z młodzieżą” organizowanych na terenie każdego województwa, poświęconych skutecznej pracy wychowawczej i profilaktycznej nauczyciela.
3. Bezpłatny przewodnik do pracy wychowawczej i profilaktycznej opracowany przez doświadczonych specjalistów i obejmujący praktyczne wskazówki, scenariusze i porady przydatne w codziennej pracy nauczyciela (obecnie publikacja jest na etapie opracowywania).
Nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy adresują swoje działania do osób w wieku od 13 do 16 lat, serdecznie zapraszamy do udziału w naszym projekcie poprzez uczestnictwo w superwizjach i konferencjach.
Link do programu Szkolne Superwizje
Projekt promuje wiedzę na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami behawioralnymi (media elektroniczne i Internet) oraz czynników chroniących przed nimi. Zachęcamy do zapoznania się z aplikacją:
Rysia i Tolek
Celem projektu Story cheering było stworzenie animowanego filmu i autorskiej komputerowej gry symulacyjnej, które pozwalają na rozwijanie kompetencji osobistych i zawodowych młodych ludzi. Powstało również narzędzie diagnostyczne, dzięki któremu możliwe jest określenie predyspozycji zawodowych i mocnych stron młodzieży oraz podręcznik umiejętności youth-coacha i instrukcja stosowania metody.