Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.116111.pl – serwis internetowy dla dzieci i młodzieży
Serwis merytoryczny www.116111.pl umożliwia kontakt online z konsultantami.
W serwisie internetowym dzieci i młodzież mogą znaleźć w nim m.in. informacje na temat unikania zagrożeń, rozwiązywania problemów, poznać ofertę Telefonu 116 111.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
800 100 100 to bezpłatny telefon informacyjno-interwencyjny dla nauczycieli rodziców, przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
800 100 100 to numer telefonu dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, w sprawach szeroko rozumianego bezpieczeństwa uczniów. Jego konsultanci świadczą bezpłatną pomoc telefoniczną od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 18:00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.
www.800100100.pl – serwis internetowy dla rodziców, nauczycieli i przedstawicieli podmiotów działających lokalnie na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Serwis umożliwia kontakt online z konsultantami.
Serwisy są nieodłącznymi elementami systemu pomocy informacyjno-interwencyjnej
Chronimy Dzieci to program profilaktyki przemocy wobec dzieci, którego autorem i koordynatorem jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Program adresowany jest do żłobków, przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów, placówek opiekuńczo-wychowawczych, organizacji pozarządowych i innych instytucji, działających na rzecz dzieci. Jest to pierwszy program w Polsce, promujący bezpieczne organizacje i odpowiadający na potrzeby profesjonalistów i rodziców dzieci, w zakresie wdrażania standardów bezpiecznej dla dzieci organizacji.
Ideą programu jest przyznawanie certyfikatu „Chronimy Dzieci” placówkom, które spełniają wysoki poziom standardów ochrony dzieci oraz oferują wysoką jakość programów ochrony dzieci przed krzywdzeniem.
Celem programu jest zapobieganie i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci poprzez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, oprócz promowania wdrażania standardów, zapewnia również ofertę edukacyjno-szkoleniową, w celu podniesienia kompetencji personelu, rodziców i opiekunów w zakresie ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Realizacja programu uwzględnia również dostarczenie dzieciom wiedzy na temat unikania zagrożeń oraz możliwości uzyskania pomocy i wsparcia w trudnych sytuacjach życiowych.
Realizacja programu Chronimy Dzieci przez placówkę oznacza, m.in. że:
1. placówka posiada ustalone i spisane procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
2. placówka chroni dane osobowe i wizerunek dziecka
3. placówka dba o bezpieczny dostęp dzieci do internetu
4. placówka posiada ustalone i spisane relacje na linii dziecko-pracownik personelu
5. pracownicy placówki są sprawdzani pod kątem niekaralności za przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego
6. pracownicy są przeszkoleni z zakresu rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci i wiedzą jak na nie reagować
7. placówka oferuje dzieciom i rodzicom edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy „Niebieska Linia” 800-120-002; czynny całą dobę
Skrzydła to program długoterminowej pomocy skierowany do uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, którzy z powodu złej sytuacji materialnej w rodzinie wymagają wsparcia w formie dożywiania w szkole, zakupu artykułów szkolnych, dofinansowania do wycieczek czy rozwoju szczególnych uzdolnień. Program polega na objęciu opieką finansową dziecka przez firmy i osoby prywatne, które zobowiążą się do wsparcia finansowego ucznia przez okres przynajmniej jednego semestru szkolnego.
Program daje możliwość wyboru formy pomocy i dopasowania jej do indywidualnych potrzeb ucznia, a także do możliwości finansowych sponsora. Szczegóły dotyczące regularności oraz wysokości wpłat można ustalać z koordynatorami regionalnymi w wybranych Caritas diecezjalnych. Do wyboru są dwa pakiety wsparcia: Skrzydła na co dzień – pakiet odpowiadający na podstawowe i niezbędne potrzeby dziecka w szkole oraz Skrzydła na przyszłość – pakiet zapewniający dziecku te potrzeby, które bezpośrednio wpływają na jego rozwój i zachęcają do zdobywania wiedzy.
Mamy też Skarbonkę Skrzydeł – to propozycja dla wszystkich, którzy chcą wesprzeć nasz program bez podpisywania długoterminowych deklaracji. Każda wpłata na konto Caritas Polska z dopiskiem „Skarbonka Skrzydeł” będzie przeznaczona na pomoc dzieciom, które nie zostały objęte stałą opieką w programie. Wpłacający może określić cel, na który mają zostać przeznaczone wpłacane środki np. obuwie, dożywianie itp.
Wakacyjna Akcja Caritas to jedna z naszych największych i najstarszych inicjatyw. Polega na dofinansowaniu wakacyjnych wyjazdów dzieci i młodzieży z rodzin, których nie stać na opłacenie kolonii czy obozów. Koszty pobytów są finansowane przez Caritas w całości lub w części – w zależności od sytuacji rodzinnej. Turnus wakacyjny trwa przeciętnie dwa tygodnie i organizowany jest w ośrodkach kolonijnych spełniających wszystkie wymagane normy. Diecezjalne Caritas dysponują 52 własnymi ośrodkami wypoczynkowymi, ale na czas wakacji wynajmują ok. stu dodatkowych ośrodków. Wakacje z Caritas organizowane są nad morzem, w górach, na Mazurach i w innych atrakcyjnych miejscach. Koloniści poznając różne zakątki kraju, bawią się i jednocześnie uczą wielu ciekawych umiejętności, których nie mogliby zdobyć zostając w miastach lub na wsiach. Do wyjazdów starannie przygotowuje się kadra pedagogiczna. Na koloniach z Caritas zawsze obecni są wychowawcy-wolontariusze, którzy wcześniej przechodzą szkolenia z zakresu prowadzenia zajęć aktywizujących poprzez warsztaty, odbywają kursy pierwszej pomocy przedmedycznej, uczą się rozwiązywania konfliktów rówieśniczych itd. Turnusy mają charakter integracyjny, są okazją do wymiany doświadczeń dzieci z różnych grup społecznych.
Wakacyjna Akcja Caritas jest finansowana przede wszystkim z Wigilijnego Dzieła Pomocy Dzieciom, zbiórek diecezjalnych, darowizn indywidualnych sponsorów i darczyńców oraz dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Caritas pomaga dzieciom wejść z uśmiechem w nowy rok szkolny. Głównym celem kampanii Tornister pełen Uśmiechów jest zwiększenie szans edukacyjnych uczniów poprzez zebranie funduszy na zakup i wyposażenie wyprawek szkolnych dla najuboższych dzieci i młodzieży w Polsce. Kampania jest prowadzona corocznie w drugiej połowie sierpnia. Polega na ogólnopolskiej zbiórce SMS-ów, dzięki której kupowane są tornistry. Równolegle w parafiach w całej Polsce do specjalnych koszy można wkładać podstawowe artykuły szkolne, które znajdą się później w wyprawkach przygotowywanych przez wolontariuszy Caritas.
W ciągu pięciu lat udało się nam rozdać ok. 67 tys. wyposażonych wyprawek szkolnych. Ważnym elementem kampanii jest jej wielki finał, który od trzech lat odbywa się w Przemyślu, dzięki współpracy z Caritas Archidiecezji Przemyskiej. Wcześniej gościliśmy w Rzeszowie (dwa razy), Skierniewicach i Poznaniu. Podczas koncertu, który relacjonuje Telewizja Polska, dzieciom wręczane są tornistry wyposażone w kolorowe przybory szkolne. Pozostałe wyprawki rozdawane są w diecezjach i parafiach. Finał Tornistra pełnego Uśmiechów to także wielki koncert z udziałem znanych artystów.
Polskie Centrum Mediacji powstało w maju 2000 roku, jest Stowarzyszeniem pozarządowym, posiadającym ponad 45 oddziałów i filii w Polsce.
PCM jest członkiem międzynarodowej organizacji European Forum for Restorative of Justice z siedzibą w Brukseli – dr Beata Czarnecka -Dzialuk z rekomendacji PCM jest członkiem zarządu w obecnej kadencji. Uczestniczymy w licznych konferencjach oraz realizujemy międzynarodowe programy – AGIS, COSTA. Obecnie 2012-2014 realizujemy wspólnie z 6 krajami europejskimi (Belgia, Chorwacja, Rumunia, Irlandia, Holandia, Szwecja realizujemy projekt: „ Accessibility and Initiation Restorative of Justice”. Wystąpienie przedstawiciela Polskiego Centrum Mediacji – Magdaleny Grudzieckiej na dorocznej konferencji European Union Agency for Fundamental Rights, Bruksela, Parlament Europejski 2012
Działalność mediacyjna – prowadzimy mediacje z każdego zakresu specjalizując się z mediacji rodzinnych, gospodarczych, cywilnych i oświatowych.
opracowywanie programów szkoleń i prowadzanie szkoleń z zakresu mediacji – oświatowych, społecznych, pracowniczych, gospodarczych, cywilnych, rodzinnych, karnych i z nieletnim sprawcą czynu karalnego. PCM przeszkolił ponad 3500 mediatorów, współpracuje z Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, Akademią Górniczo-Hutniczą w Krakowie, Katolickim Uniwersytetem Lubelskich (gdzie powstała pierwsza w kraju Katedra Negocjacji i Mediacji na Wydziale Prawa), Szkoła Wyższą „Ateneum” w Gdańsku, Wyższą Szkołą Administracji i Biznesu im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Gdyni, Uczelnią Łazarskiego w Warszawie, Uniwersytetem Kardynała Stefana Wyszyńskiego, licznymi firmami prawniczymi i adwokackim, Ministerstwem Sprawiedliwości. Ministerstwem Edukacji Narodowej, Rzecznikiem Praw Obywatelskich, Rzecznikiem Praw Dziecka, Programem Społecznym „Szkoła bez Przemocy”, Komisja Nadzoru Finansowego, Urzędem Ochrony Konsumentów i Konkurencji, Regionalnymi Ośrodkami Polityki Społecznej m.in. na Śląsku i Mazowszu, The International Organization for Migration oraz szkolenia dla Wysokiego Komisarza UE ds. Uchodźców i Polskiej Akcji Humanitarnej – mediacje międzykulturowe.
PCM prowadzi szkolenia z zakresu mediacji dla Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury – współpraca od 2006 r. poprzez szkolenia dla kuratorów sędziów, prokuratorów. Każdy z mediatorów prowadzących szkolenia przeprowadził co najmniej 1700 mediacji.
prace w Komisji Senackiej przy opracowywaniu zmian w Kodeksie Postępowania Cywilnego dotyczących wprowadzanie mediacji cywilnych
Działalność wydawnicza – „Kodeks etyki mediatorów”, „Prawo a rozwiązywanie sporów”, „Mediacja-rozwiązywanie sporów bez przemocy”, Specjalistyczny Kwartalnik Mediator wychodzi systematycznie od 1996 r. jako jedyne w Polsce pismo o sprawiedliwości naprawczej i mediacji.
działalność oświatowa:
Środowisko szkolne złożone jest z wielu podmiotów o różnych obszarach zainteresowań i interesów jest więc miejscem gdzie powstaje wiele różnorodnych konfliktów i sporów. Można powiedzieć: „i to dobrze” bo gdzie jak nie w szkole młodzież ma uczyć się właściwych sposobów działania w sytuacji konfliktu. Szkoła jest dla nich szerokim polem praktycznych doświadczeń. Wychodząc z założenia, że konflikty mogą przynieść wiele korzyści, pod warunkiem, że będą zauważane i rozwiązywane. Dzieci i młodzież nie powinni być uczeni unikania konfliktów, świat bez nich jest lukrowaty i cukierkowaty, w którym na pewno trudno byłoby żyć. Ważne jest aby uczyć w jaki sposób je rozwiązywać, oraz że po sporze następuje naprawa relacji i współpraca stron. Rodzina i szkoła są miejscem kształtowania osobowości dziecka. Zadaniem szkoły, oprócz edukacji, jest również przygotowanie młodego człowieka do pełnego uczestnictwa w życiu grupy społecznej. W szkole młody człowiek poznaje obowiązujące normy i zasady współżycia społecznego, uczy się przestrzegania norm i zasad współżycia z ludźmi. W szkole zdobywa również wiedzę o sobie: uczy się jak nawiązywać kontakty z innymi, poznaje czym jest przyjaźń, jakie jest jego miejsce w grupie społecznej – w klasie. Doświadcza czym jest współpraca z innymi i jak dostosowywać i zmieniać swoje zachowanie w różnych sytuacjach. Szkoła to także miejsce, gdzie spotykają się różne osoby, pochodzące z różnych kultur rodzinnych, a coraz częściej z różnych kultur narodowych, wychowanych w innej atmosferze, innym domu. Uczeń poznaje czym jest inność ludzi, różne reguły i sposoby zachowania. Jak w tej inności znaleźć swoje miejsce i współistnieć z ludźmi, mimo dzielących ich barier, czyli – czym jest tolerancja. Ścieranie się różnic w procesie budowania wspólnoty powoduje konflikty, które mogą być rozwiązywane również przez mediatorów rówieśniczych w trakcie mediacji. Aby skutecznie wprowadzić mediacje rówieśnicze w szkołach konieczna jest współpraca całego środowiska szkolnego, a więc uczniów, kadry pedagogicznej i pracowników administracji oraz rodziców. Wszyscy muszą wiedzieć, co to jest mediacja – a przede wszystkim jakie sprawy i w jaki sposób mogą kierować do mediacji.
Główne założenia programu mediacji rówieśniczych w szkołach: